Peukalo-Liisa

Tanssiteatteri Hurjaruuthissa pyyhitään pölyjä klassikoista. Tänä keväänä vuorossa on H.C. Andersenin Peukalo-Liisa. Dramaturgi Vincent Gainza on käsitellyt tarinasta nykyteatteria ja koreografi Liisa Risu luonut tanssit.
Tarina Peukalo-Liisasta tulee kaikille tutuksi, koska aluksi istahdetaan näyttämölle kuuntelemaan tarinaa. Kertojia on kolme, jokaisella oma ryhmä ympärillään. Itse esityksessä käsitellään kohtauksia Peukalo-Liisan elämästä monikerroksisesti. Juoni seuraa vain pääpiirteittäin alkuperäistä satua.
Tanssin liikekieli nostaa esiin kohtauksia ja pienen tytön kohtaamia eläimiä oivallisesti. Tanssijat Panu Heiskanen, Pietari Kärki, Jyrki Kasper ja Tanja Illukka muuntautuvat hiiriksi, myyriksi ja muiksi metsän eläimiksi Pauliina Sutisen hauskoissa asuissa. Illukan esittämä Peukalo-Liisa tuo mieleen jonkinlaisen romanttisen mangahahmon, jossa on myös suloista luonnonlasta laulaja Björkin tapaan.
Lasten mielikuvitusta herätellään eläinten kuviteltuja eleitä tutkaillen. Samalla Viljami Lehtosen hauskassa äänimaailmassa kuuluu kuiskauksia. Kuiskaukset tuntuvat tulevat eripuolilta Hurjaruuthin tilaa. Ne kaikuvat korviin jännittävinä salaisuuksina, joita yleisö haluaa kuulla ja nähdä lisää.
Tanssijat kohtaavat lapset luontevasti, puhuvat ja kyselevätkin. Pienet katsojat seuraavat esitystä tarkkaavaisesti. Positiivista on, ettei mukana ole tavanomaista lasten pelottelua. Olen joskus kysyessäni saanut vastaukseksi, että sellaisen tulee olla lastentanssiesityksessä mukana kasvatuksellisista syistä. Peukalo-Liisa ilahduttaa ja kasvattaa nyt uusia teatterikävijöitä ja kulttuurinrakastajia aivan ilman pelottavia elementtejä.
Aikuiselle parasta esityksessä ovat Risun luomat koreografiset ryhmäkohtaukset. Tarinoinnin, esittelyjen ja leikkien sekaan hän on suunnitellut soljuvia nykytanssikohtauksia, joissa kolme tai neljä tanssijaa liikkuu, muovaa tilaa ja luo keskinäisiä jännitteitä. Tanssijat liikkuvat saumattomasti yhteen ja he tuntuvat myös pitävän hauskaa esityksen kuluessa.
Kuva Riku Virtanen
- Sara Nyberg – 12.03.2015