Julkaistu: 11.12.2014

French Riviera

Rikosmysteeri kääntyy melodraamaksi.

Yksi Ranskan kuuluisimpia ratkaisemattomia rikoksia on rikkaan perijättären Agnès Le Roux'n katoaminen 1970-luvulla. Tapahtumien tausta oli vähintäänkin sotkuinen. Siihen liittyi kasinonomistajien välistä valtapeliä, mafiajuonia ja playboy-asianajaja.

French Rivierassa palataan tarinan alkulähteille. Nizzan loistelias kasino Palais de la Méditerraneé on rautaisen leskirouva Renée Le Roux’n (Catherine Deneuve) silmäterä. Roux’n pelipalatsin vakaa asema on kuitenkin vaarassa paikallisen kasinosodan takia. Mafiayhteyksistä epäilty kilpailija Dominique Fratoni pelaa Ranskan Rivieran kasinot yksi kerrallaan taloudellisiin ongelmiin, ja napsii ne sitten omakseen

Agnès (Adèle Haenel) kulkee omia polkujaan eikä suostu äitinsä määrittelemiin raameihin. Vastaeronnut, Afrikasta palannut nainen haluaa oman osuutensa perinnöstä, mutta osittain talousvaikeuksien takia Renée panttaa perintöä. Samaan aikaan Agnès kiinnostuu äitinsä komeasta, mutta kylmäverisestä asianajasta Maurice Agnelet’sta (Guillaume Canet).

Elokuvan on ohjannut Renée ja Jean-Charles Le Roux'n kirjan pohjalta ranskalainen konkariohjaaja André Téchiné. Hän on muokannut käsikirjoituksen elokuvaksi yhdessä Agnèsin veljen Jean-Charles Le Roux’n kanssa.

French Rivierassa keskitytään enemmänkin keskeisiin henkilöhahmoihin ja näiden tunnetiloihin kuin paneudutaan itse mysteerin avaamiseen, mikä on sen kompastuskivi. Vaikka käsissä olisi hyvät ainekset trilleriin, elokuvassa ei käytetä kaikkia suuren mysteerin mahdollisuuksia vaan hukataan tämä näkökulma. Tältä osin tarina jää vaisuksi.

Techine ei pyri antamaan yksiselitteistä tai vaihtoehtoista selitystä tapahtumille, vaan jättää tarinaan aukkoja ja tulkinnat katsojan vastuulle. Techine on ikään kuin tallentanut vain osan kokonaisuudesta, eikä tarinalla ole samanlaista sulkeumaa kuin sillä oli todellisessa elämässä. Elokuva on tietenkin aina vain fiktiota, tekijöidensä tulkintaa ja valintaa.

Vakuuttava Adèle Haenel

Agnès henkilönä nousee elokuvan pääosaan. Adèle Haenel tulkitsee vakuuttavasti nuoren perijättären yksinäisyyttä ja ulkopuolisuuden tunnetta. Tämän hullaantuminen kokeneeseen naistenmieheen on näistä lähtökohdista ymmärrettävää, ellei jopa ennalta arvattavaa. Kuvat Agnèsista uimassa hyytävässä meressä ovat vakuuttavia, ja Adèlen intensiivisyys antaa naisen elämäntuskalle todelliset kasvot.

Catherine Deneuve nähdään elokuvassa suvun upeana yksinvaltiaana, joka vanhenee tarinan kuluessa arvokkaasti. Ranskalaisen näyttelijäikonin tuominen tähän rooliin on jotenkin helppo ratkaisu, ja Deneuve tekee oman henkilöhahmonsa takuuvarmasti.  Ihastuttava, ohjaajanakin meritoitunut Guillaume Canet joutuu puolestaan tulkitsemaan Agnelet’n roolinsa turhan tarkoitushakuisesti, alleviivaavan epäilyttävästi ja kolkosti.

Tiedot

French Riviera

L'homme qu'on aimait trop

Ensi-ilta 12.12.2014
Ohjaus André Téchine
Käsikirjoitus Renée ja Jean-Charles Le Roux'n kirjan pohjalta André Téchiné, Jean-Charles Le Roux & Cédric Anger
Näyttelijät Catherine Deneuve, Guillaume Canet, Adèle Haenel
TUOTANTO Olivier Delbosc, Marc Missonnier
MUSIIKKI Benjamin Biolay    
KUVAUS Julien Hirsch
LEIKKAUS Hervé de Luze
PÄÄLAVASTAJA Olivier Radot
LAVASTUS Nathalie Roubaud
PUKUSUUNNITTELU Pascaline Chavanne    

KESTO 116 min.
Ikäraja K12