Julkaistu: 29.10.2014

Ida

Upeasti kuvattu Ida kertoo vahvan tarinan pehmein mustavalkoisin kuvin.

Nuori katolilainen noviisi etsii juuriaan 1960-luvun kommunistisessa Puolassa, joka yhtä kipuilee saksalaisten miehityksen ja holokaustin jälkimainingeissa. Ennen nunnavalan vannomista Anna (Agata Trzebuchowska) lähetetään ainoan elossa olevan sukulaisensa luo Łódźiin.

 Naiset ovat kaikin tavoin eri maailmoista. Annan täti Wanda (Agata Kulesza) on kokemusten kovettama, viinaanmenevä tuomari, jolla on taustansa kommunistien syyttäjänä. Suljetusta yhteisöstä saapuva Anna on herkkä nuori, joka on siirtynyt orpokodista suoraan nunnaluostariin.

Omaisten kohtalonhetket

Naisten välille syntyy voimakas ja ristiriitainen suhde. Heti ensimmäisessä kohtaamisessa Wanda paljastaa tytölle tämän todellisen taustan: juutalaiseen perheeseen syntynyt Anna on oikealta nimeltään Ida Lebenstein, jonka perhe on kadonnut. Yhdessä naiset matkustavat Puolan maaseudulle selvittääkseen omaistensa kohtalonhetket. Menneisyyden kohtaaminen muuttaa Idan käsityksen sekä itsestään että maailmasta.

Puolalaissyntyinen ohjaaja Pawel Palwlikowski (The Woman in the Fifth, 2011, My Summer of Love, 2004) palaa juurilleen draamassa, joka nostaa esiin voimakkaita tunteita. Kommunismi on ottamassa Puolan valtaansa, mutta samaan aikaan maahan hiipii kuin salaa länsimaisia vaikutteita. Tanssiravintolassa soi jazz, ja nuoruus on huoletonta.

1960-luvun nykyhetkessä on jyrkkä ristiriita lähimenneisyyden painolastin kanssa, mikä tuodaan hyvin esiin myös kuvauksessa. Tanssiravintolaan liittyvät kuvat asettuvat vastakkain maaseutukuvaukseen, jonka pääosissa ovat autioituneet ja ränsistyneet talot.

Harmaan sävyt

Ryszard Lenczewskin ja Lukasz Zalin upeasti kuvaama teos kertoo runollisesti verevää tarinaa. Ida ei ole kuvattu jyrkin mustavalkoisin kuvin, vaan sen kerronnassa on käytössä kaikki harmaan eri sävyt, pehmeää valoa ja varjoa. Paikallaan seisova staattinen kamera seuraa tarkkaavaisesti tapahtumia ja välittää vahvoja tunteita. Tarkkaan rajattujen ja usein myös kehystettyjen kuvien sommittelu on taitavaa ja harkittua. Jotkut maisemakuvat ovat pysäyttäviä, usein lähes hartaita.

Ida on kaupallisesti kummallinen menestystarina, sillä se on kaikin tavoin epäkaupallinen elokuva. Mustavalkoisen arthouse-elokuvan pääosassa on suurelle yleisölle tuntemattomia näyttelijöitä ja siinä käsitellään Puolan sodanjälkeisiä traumoja. Silti se on ollut kassahitti Ranskassa ja löytänyt yleisönsä myös Yhdysvalloissa.  

Lontoon elokuvajuhlien voittaja (2013) rantautuu Suomeen Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin kautta. Festivaalin yleisökilpailun voittajana se on valittu Orionin marraskuun kuukauden elokuvaksi, ja ensi vuoden alussa se jatkaa matkaansa suomalaisilla valkokankailla Cinema Mondon levittämänä.

Tiedot

Ida

Ensi-ilta 4.11.2014

Puola, Tanska 2013

Ohjaus Pawel Pawlikowski

Käsikirjoitus Pawel Pawlikowski, Rebecca Lenkiewicz

Näyttelijät Agata Trzebuchowska, Agata Kulesza, Dawid Ogrodnik

kuvaus Ryszard Lenczewski, Lukasz Zal

leikkaus Jaroslaw Kaminski

musiikki Kristian Eidnes Andersen

tekstitys englanniksi

KESTO 80 min.

Ikäraja K16

Orionissa Kuukauden elokuvana marraskuussa,
esitykset 4.11., 16.11., 19.11. ja 28.11.2014
Cinema Mondo tuo elokuvan ensi-iltaan kautta maan helmikuussa 2015.