Julkaistu: 25.09.2014

Mad House

Mad House Helsingin ohjemistossa on mm. Nukketeatteri Poijun Pallo.
Esitystaiteen superkuukausi toteutuu Mad Housessa.

Syksyn teatterikeskustelu käy tavanomaista kuumempana, kun sekä Kansallisteatterissa että Kaupunginteatterissa tehdään Vanja-enoa. Mutta teatterin uudelleenmäärittely, uudet tekstit ja tekijät tarvitsevat myös huomiota.

Lokakuusta on kasvamassa varsinainen esitystaiteen superkuukausi, sillä teattereiden ohjelmistojen pyöriessä täyttä häkää järjestetään yhtä aikaa myös teatteri.nyt -tapahtuma, Amorph sekä Esitystaiteen keskuksessa koko lokakuun ajan Mad House, jossa on yhteensä 111 tapahtumaa.

”Tämähän on ihan posketon idea", sanoo yksi Mad Housen pääarkkitehdeistä, esitystaiteilija Annika Tudeer.

Mad House on taiteilijoista ja kuraattoreista koostuvan kymmenhenkisen johtotiimin kokoama esitysten, keskustelujen, workshopien, baaritilaisuuksien ja musiikkiesitysten kokonaisuus.

Mad House on ikään kuin yritys näyttää, millainen tuotantotalo voisi olla. Yksi ponnin tuotantotalon polkaisemiseksi käyntiin on esitystaiteen uusien avausten saama vähäinen rahoitus.

Rakenteiden ravistelua

Tudeer pitää nykyistä kulttuuripolitiikkaa konservatiivisena. Julkisuus ja rahat kerääntyvät helposti niille, joilla sitä on jo entuudestaan. Mad House haluaa ravistella rakenteita tekemällä ehdotuksia.

”Tämä kuukausi mahdollistaa yhdessäoloa ja ajattelua siitä, mitä tällainen esittävän taiteen tuotantotalo voisi olla. Me emme halunneet tehdä festivaalia, me halusimme tehdä tuotantotalon, joka pitää huolta taiteilijoista.”

Ohjelmaan kuuluu muun muassa think tank -keskustelujen kokonaisuus, jossa vierailevan taiteilijan kanssa yhdessä puidaan kolmen tunnin ajan kysymyksiä, jotka askarruttavat.

Koko festivaalin ajan mietitään, miten pysyvä tuotantotalo voitaisiin organisoida, millainen sen rakenne voi olla ja millainen sisältö on tärkeää. Mikä on taiteen merkitys tänä päivänä? Miten se saadaan vuorovaikutukseen ympäröivän kaupungin ja maailman kanssa? Miten taiteilijavetoinen yhteisö toimii?

”Ne eivät ehkä ole mediaseksikkäitä aiheita, mutta ne ovat elintärkeitä ja Mad House -kokeilussa ihan a ja o. Ja juuri siksi tämän on pakko olla massiivinen tapahtuma, että se on jotain, joka huomataan, jotain jolla on väliä. Tämä ei ole vain minifestivaali vaan tämä on täysin, täysin, überüber yliammuttu.”

Poimintoja ohjelmasta

”Halusin ehdottomasti mukaan Jörn Burmeisterin ja Florian Fleiglin Berliinistä. He ovat äärimmäisen hienoja taiteilijoita. Heidän esityksesä kertoo maailmanlopusta. He yhdistävät performanssia ja näyttämötaidetta. Se on minusta aina kiinnostavaa. He koskettavat sellaista uutta aluetta, joka ei mene teatterin tai performanssin lokeroon.”

Tudeer pitää myös tärkeänä espanjalaisryhmä Domini Public -ryhmän Mad Houseen tuomaa yhteisöllistä peliä, jonka on suunnitellut Roger Bernat. Peliä pelattiin ensimmäistä kertaa Suomessa jo vuonna 2010. Nyt se palaa takaisin suomenkielisenä.

Ausbau.sechsin Truth and dare -ihmiskokeen tekijät tulevat Saksasta.  Esitystaiteen keskuksen studiossa asuu yksi taiteilija kolmen päivän ajan ja esitys perustuu Stasin toiminnan tarkkailemiseen.

”Tekijä on itse Itä-Saksassa kasvanut ja esityksessä katsojat ovat kuulusteltavan roolissa. Esitys näyttää, miten tietoa tällaisessa yhteiskunnassa kerätään.”

Lastenohjelmaan kuuluu muun muassa Nukketeatteri Poijun sekä Totem Teatterin esityksiä.

”Olemme koko perheen tapahtuma. Haluamme olla avoin ja kansanomainen kuin ravintolapäivä!”

Esityksiä on ulkona sisällä ja vastaremontoidussa Tiivistämössä, jonka tyhjät tilat vielä kiiltävät uutuuttaan.

Omaperäisyyden jäljillä

Keskustelusarjan avaa hyvin poliittinen ja provosoiva Jan Ritsema Conversation on the future of Mad House -keskustelulla.

”Hän tulee varmaan esittämään meille erittäin haastavia kysymyksiä ja sen pohjalta voi ajatella lisää.”

"Rakennetta ja sisältöä ei voi erottaa toisistaan. Sisällöstä olemme silti lähteneet. Ehkä nyt kun ei mene hyvin taloudellisesti, täytyy entistä tarkemmin määritellä, miksi taidetta tarvitaan. Taide voi olla sosiaalityötä, mutta se ei voi olla vain sitä. Taiteella voi olla yhteiskunnallista merkitystä muutenkin.”

Tudeer painottaa, että Mad House hakee omaperäisyyttä ja omaa maailmaa taiteilijoilta muodikkuuden sijaan.

”Pidämme riman korkealla. Vaikka tunnemme paljon tekijöitä esitystaiteen kentältä, emme kuitenkaan harjoita hyväntekeväisyyttä.”

Mad House ei myöskään kilpaile muiden tekijöiden kanssa vaan haluaa tehdä yhteistyötä.

Silti se ei tarkoita tyytymistä vähäisiin resursseihin.

”Usein sanotaan, että laatu korvaa määrään, mutta me haluamme molemmat, sekä laadun että määrän!”

 

 

Tiedot

Mad House Helsinki

1.-29.10.2014, Suvilahden Tiivistämö, Helsinki