Julkaistu: 21.08.2014

Kangchenjunga

Ihmiset ovat vain kulutustavaraa Ylioppilasteatterin satiirissa.

Ohjaaja-käsikirjoittaja Saku Nurmiranta käy kulutuskulttuurin kimppuun Ylioppilasteatterissa. Eksoottisesta nimestään huolimatta Kangchenjunga ei tapahdu jossain Himalajalla, vaan Suomessa. Tai voisi tapahtua, sen verran satiirisella ja absurdilla otteella Nurmiranta dystopiansa tarjoilee.

Friikkisirkuksessa

Niklas Riikonen esittää pitkässä nahkatakissaan lipevää nuorukaista. Ilmeisesti rahan takia hän on valjastanut kehitysvammaisen siskonsa jonkinlaiseen superpainiin, joka muistuttaa friikkisirkusta. Siskoa esittää ilmeikkäästi Liila Jokelin.

Dementoitunut äitikin pistetään popsimaan proteiinia perheen elättämiseksi. Äitinä nähdään Yuko Takeda. Vastustajien joukkueessa pelottavan näköistä amatsonia tulkitsee Annika Lauren.

Enemmänkin tarkkailijan ja kommentaattorin roolissa hiipii Tommi Vehmas, joka vastaa myös esityksen livemusiikista sähköbassoineen. Nurmiranta puolestaan hoitelee esitykseen säveltämäänsä konemusiikkiosuutta.

Esityksen alkupuoli alleviivaa synkän satiirisesti kaiken hyväksikäytettävyyttä. Ihmisetkin ovat lopulta vain kulutustavaraa. Kun sisko häviää ottelun, veli hylkää hänet tylysti. Ryhmänä vedetty räp tuo hilpeyttä ja etenkin kaivattua kontaktia tunnelmaan.

Ihmisten kaatopaikalla

Kakkospuoli on, jos mahdollista vielä absurdimpi. Mukaan tulee trillerinkin tuntua, kun Jokelin ja Takeda pohtivat pitkällisesti Kyllikki Saaren murhamysteeriota. Raisua huumoriakin löytyy.

Mukaan on saatu jopa lyyrisyyttä, kun Nurmiranta runoilee ihmisen olemuksesta jätteenä ihmisten kaatopaikalla. Melkoisten juonenlonkeroiden yhteen saattaminen  onnistuu jotenkuten.

Tällä kertaa esityksen mieleen jäävin oli Yuko Takedan hahmo. Pinkissä aamutakissa ja karvahatussan vipeltävä Takeda on vastaansanomattoman mainio. Hänessä on jännittävää ja omaperäistä karismaa, jollaista soisi näkevänsä enemmänkin.

Energia vähissä

Näkemäni esitys puhui harmillisesti sen uskomuksen puolesta, joka etenkin harrastajateattereissa on vallalla: ajatellaan, että ensi-iltaa seuraava esitys on väistämättä laimea, koska paukut on jo käytetty enskariin. Esitys oli juuri toinen ilta, ja sitä oli seuraamassa vain muutama katsoja. Alkupuolella energiataso oli harmillisen alhainen ja näyttelijöitä näytti kiinnostavan lattian tiirailu yleisön sijaan. Koettakaa armaat teatterilaiset esiintyä täysillä, vaikka yleisössä istuisi vain yksi katsoja!

Onneksi ryhmä sai koottua itsensä ja etenkin kakkospuoliskolla näkyi hyvää tsemppaamista ja tilanteen haltuunottoa.  Esityksestä jäi lopulta sympaattinen tunnelma.

Tiedot

Kangchenjunga - Tyhjänpäiväisyyden manifesti

Ylioppilasteatteri
Off-tuotanto

Ohjaus: Saku Nurmiranta
Käsikirjoitus: Saku Nurmiranta
Rooleissa: Liila Jokelin, Annika Lauren, Niklas Riikonen, Yuko Takeda, Tommi Vehmas
Sävellys: Saku Nurmiranta, Tommi Vehmas, Kangchenjunga - työryhmä
Live-Musiikki: Tommi Vehmas + Vierailijat

Työryhmät:
Kangchenjunga
Saara Laakso, Hanna Häyhä, Lumi Wiikari + Jokelin, Lauren, Nurmiranta, Riikonen, Takeda, Vehmas

Via Diaboli
Sara-Maria Heinonen, Veera Oksanen, Arttu Uuranmäki + Jokelin, Nurmiranta, Riikonen, Takeda

Esitykset
Ensi-ilta Ylioppilasteatterin Studiolla pe 15.8. klo 19.00
Muut esitykset: to 21.8. / pe 22.8 / la 23.8 / to 28.8 / pe 29.8 /su 31.8.
Esitys alkaa poikkeuksetta kello 19.00

Liput
10€ / 8€

Esitys ei sovellu lapsille.