Julkaistu: 15.05.2014

Rooli-festivaali

Rooli-festivaalin ohjelmassa on mm. Juuso Kekkosen Outo homo.
Rooli-festivaalilla mietitään identiteetin muodostumista teatterissa ja yhteiskunnassa.

- Minua kiinnostaa se, miten rooli teatterissa ja yhteiskunnassa rakentuu samalla tavalla. Mikä on tunnistamisen ja samastumisen suhde? Eroaako roolin rakentaminen teatterissa "todellisen" maailman identiteettiprojekteista mitenkään? sanoo Rooli-festivaalin ideoinut Olga Palo.

Oivallus poiki idean kokonaiseen minifestivaaliin, jossa tarkastellaan roolin rakentumista teatterissa ja yhteiskunnassa. Palo haki 31.5. ja 1.6. KokoTeatterissa järjestettävälle Rooli-festivaalille teoksia, joissa identiteetin muodostuminen oli keskeistä. Idean festivaaliin hän sai alun perin sukupuolentutkimuksen opinnoista Helsingin yliopistossa.

- Etenkin queer-tutkimuksen kautta on ollut vapauttavaa huomata olemisen tapojen spektri.

Stand-upista Raatteentiehen

Kahden päivän aikana nähdään eri tavoin ihmisen identiteettiä problematisoivia teoksia. Ohjelmaan kuuluu muun muassa Juuso Kekkosen Outo homo, unkarilaistaustaisen näyttelijän Agnes Kaszasin stand-up -komiikkaa, feminismiä tarkastelevan Suurteos-esityksen osa sekä Piia Peltolan ja Paula Vesalan demo-performanssi Raatteentie, joka leiriytyy Koko-teatterin eteen ja jossa vai piipahtaa vaikkapa tupakkataukojen aikana.

Rooli-festivaali on karnevaali, seminaari, budoaari ja bileet. Lavalle nousevat muun muassa heteromies, joka rakastui mieheen ja futisduo.

- Rooli-festivaali tuo taiteen ja tutkimuksen yhteen. Kaksipäiväinen festivaalimme muodostuu teatteriesityksistä ja niitä ruotivista paneeleista. Teatterissa näkee valitettavan usein aika stereotyyppisiä sukupuolirooleja.

Palo ei usko, että se johtuu siitä, että teatterintekijät tietoisesti haluaisivat luoda näyttämölle kapeita ihmiskuvia. Hän arvelee, että kenties teatterissa usein ajatellaan, että stereotyyppien avulla on helpompi kommunikoida.

Teatterintekijät eivät ehkä tule ajatelleeksi sitä, miten kapeita esitysten sukupuoliroolit saattavat olla ja miten haitallista on luoda kapea-alaisia rooleja, koska teatteri rakentaa myös sitä todellisuutta, missä elämme.

Esitysten tapaan esittää sukupuolta voisi kiinnittää huomiota muulloinkin kuin silloin, kun aiheena on identiteetti.

- Teatterin roolit voisivat toimia enemmänkin vapauttavia.

Teatterin kapeat sukupuoliroolit saattavat olla myös yksi asia, mikä vieraannuttaa ihmisiä teatterista. Jos teatterin ihmiskuva ei tunnu nykyaikaiselta, on vaikeaa ottaa esityksestä vastaan mitään muutakaan.

Palo toivookin, että festivaaliyleisössä olisi teatterintekijöitä.

Keski-ikäisen miehen ahdas rooli

Esitysten lisäksi paneelikeskusteluissa voi syventyä teemoihin lisää. Kumpanakin iltana järjestetään kaksi keskustelua.  Lauantaina puhutaan cross-dressingistä ja sunnuntaina siitä, tarvitseeko teatteri stereotyyppejä. Keskustelemassa on muun muassa näyttelijä Antti Holma

Naiskuvaan osataan nykyään vaatiakin variaatiota, mutta Palo muistuttaa, että keski-ikäisen miehen roolikin on nykymaailmassa ahdas.

-On sääli, jos sukupuolen ja identiteetin karnevalisoiminen jää vain marginaalisiin esityksiin.

Tiedot

Rooli-festivaali

31.5.-1.6.2014

KokoTeatteri, Hämeentie 3 ja Kaiku-klubi, Kaikukatu 4