Julkaistu: 07.05.2014

Django Collective Helsinki

Kuva: Ari-Pekka Darth
Helsinkiläiskokoonpano nojaa kitaristivirtuoosi Django Reinhardtin luomaan perinteeseen sekä omiin taitoihinsa.

Romanileireillä kasvanut Django Reinhardt oppi soittamaan kitaraa teini-ikäisenä. 18-vuotiaana hänen vasen kätensä paloi pahasti jättäen kaksi sormea lähes toimintakyvyttömäksi. Reinhardt ei tästä lannistunut, vaan kehitti uudet sormitukset ja saavutti maineen eurooppalaisen jazzin pioneerina ja gypsy swingin nokkamiehenä.

Reinhardtin perinnettä juhlitaan joka vuosi Ranskassa Samois-sur-Seinellä festivaaleilla, jonne saapuu muusikoita eri puolilta maailmaa kitarat ja viulut selässään. Vuonna 2010 festivaaleille saapui ensimmäistä kertaa myös kitaristi Aki Hauru.

Erityisesti jazzin parissa toiminut muusikko Hauru oli hurahtanut gypsy jazziin jo teini-ikäisenä kitaraan tartuttuaan, mutta unohtanut lajin hevivaiheen myötä. Django Reinhardt –festivaalilla kipinä syttyi uudelleen, ja sen seurauksena vuotta myöhemmin syntyi kokoonpano Django Collective Helsinki.

Kolmella kitaralla

Haurun vetämään kokoonpanoon kuuluvat myös kitaristit Kimmo Iltanen ja Tomi Kettunen sekä viulisti Laura Airola ja kontrabasisti Tero Tuovinen. Kokoonpano mukailee Haurun mukaan Reinhardtin ja tämän kanssa soittaneen viulustin Stéphane Grappellin kuuluisaa Quintette du Hot Club de Francen kielisoitinkomboa.

”Halusin saman kokoonpanon kuin heillä, mutta siinä missä Django oli soolokitaristi ja muut komppasivat, meillä kitaristien roolit ovat aika lailla tasajakoiset. Se toimii senkin takia, koska meillä kaikilla on eri soundi ja soittotyyli.”

Kolmikon kitarat ovat kaikki käsintehtyjä kappaleita, kaksi niistä kokkolalaisen Ari-Jukka Luomarannan luomuksia. Haurun mukaan ne ovat kaukana kaupoissa roikkuvista nylon- tai teräskielisistä akustisista kitaroista.

”Nämä mallit on 30-luvulla luotu ympäristöön, jossa kitaran piti kuulua täydessä baarissa kaiken yli.”

Pelkkä instrumentti ei kuitenkaan riitä. Gypsy jazz vaatii soittajaltaan virtuositeettia ja kykyä improvisoida.

”Itsensä haastaminen on yksi, mikä tässä musiikissa vetää. Se on loppumaton kehityksen paikka. Toinen tärkeä tekijä on intohimo; vaikka musiikki on kepeää ja letkeää, siinä on aina annos intohimoa. Ja kolmas keskeinen juttu on, että se avautuu musiikkityylinä kenelle vaan. Gypsy jazzista on vaikea olla tykkäämättä”, Hauru summaa.

Kirjallinen ilta

Kun Juttutuvassa juhlitaan toukokuun puolessavälissä Otto Särkän suomentaman Django, vallaton virtuoosi –kirjan julkaisua, Django Collective Helsinki on itseoikeutetusti illan bändi. Kokoonpanon jäsen, romaniswingiin paitsi kitaran myös kirjojen kautta pitkällisesti perehtynyt Kimmo Iltanen on tehnyt suomennokseen jälkisanat.

Illan keikalla Django Collective Helsingin vieraina esiintyvät myös kitaristit Olli Soikkeli ja Jarmo Hynninen sekä solisti Sami Saari. Ilta menee pitkälti Djangon levyttämien biisien parissa, vaikka Hauru on tehnyt ryhmälle pari omaakin kipaletta.

”Omissa sävellyksissä on hiukan myös modernin jazzin piirteitä. Tarkoitus onkin tutkailla, mihin suuntaan hommaa voi tulevaisuudessa viedä. Vielä en tiedä.”

Tiedot

Django Collective Helsinki

Noël Balen: Django, vallaton virtuoosi (Aviador Kustannus 2014)

16.5.2014 Juttutupa (Säästöpankinranta 6). Vapaa pääsy

7.6.2014 Bulevardin kahvisalonki (Bulevardi 1)