Julkaistu: 17.03.2014

Blondi

Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen
Paula Tuovinen tuo vuoden 2000 sooloteoksensa uudestaan näyttämölle, yleisön pyynnöstä.

Hän on Blondi, neljätoista vuotta myöhemmin. Yhä sama, vaikkakin eri. Ajan kerrostumat näkyvät tekijässä, tanssijan kroppa on muuttunut, elämä kulkenut. Mutta vaikka aika on eri, maailma ei ole tainnut muuttua. Blondivitsit naurattavat vielä, alastoman ihon paljastaminen esityksissä hämmentää katsojia taas, ja Paula Tuovinen halutaan näyttämölle, yhä.

Kiasma- teatteri järjesti 15-vuotisjuhlansa kunniaksi äänestyksen, jossa yleisö sai päättää, minkä esityksen haluaa nähdä uudestaan vuosien jälkeen. Voittajaksi selviytyi Tuovisen Blondi.

”Tottakai tekemistäni motivoi se, että oli äänestys ja tämä valittiin”, Tuovinen toteaa ennen ensi-iltaa.

Uudenlaista kerroksellisuutta

Blondi kertoo, kuten nimikin sanoo, blondiudesta. Tuovinen tutki niin blondivitsien naishahmoa, kuin geneettistä vaaleaihoisuutta. Mitä iholle ja hiuksille on tapahtunut, kun tummaihoiset ihmiset ovat vaeltaneet kohti maapallon pimeämpia osia? Ja sitten, miksi kaikkein vaaleimpia pidetään silmätikkuina, joista kehitetään vitsejä vuodesta toiseen?

”Rakensin esitystä alun perin kevyellä otteella. Silloin viime vuosituhannen lopussa oli jonkinmoinen blondivitsi-buumi, tartuin vitsien hahmoihin, kokeilin ja esitin. ”

Harjoitussalissa Tuovinen keikisteli, kokeili erilaisia kenkiä ja vaihtoi vaatteita. Alaosaa vaihtaessa se iski: ”Herranjumala”.  Pikainen housunvaihto olikin vahva statement.

Vain yläosa päällään ja kengät jalassaan hän huomasi olevansa enemmän alasti kuin alastomana. Vähät vaatteet toivat teokseen uudenlaista kerroksellisuutta.

Sen jälkeen alkoi koreografin ja tanssijan välinen neuvottelu, voiko näin tehdä? Koreografi Tuovinen näki vahvan vaikuttamisen mahdollisuuden. Tanssija Tuovinen epäröi paljastaa ihonsa. ”Tässä tapauksessa jouduin neuvottelemaan itseni kanssa. Koreografi minussa sanoi, että näin on tehtävä, tämä on hyvä, muta tanssija minussa epäröi. ”

Itsekriittisyys kuitenkin väisti, ja Blondi sai yhä ajankohtaisen muotonsa. ”Tyytyväisenä olen huomannut, ettei liikekieli tai estetiikka ole vanhentunut.”

Kroppa on toki muuttunut, elämän kulku näkyy tai ainakin 53- vuotiaasta tanssijasta tuntuu siltä. Mukana on teknisiä liikeratoja, jotka eivät vuosien takaa ihan heti löytyneet. Polvi vääntyi. Mutta kerran esiintyjä on aina esiintyjä, eikä Tuovinen anna polven häiritä. ”Yleisön täytyy arvioida, onko esityksessä muutoksia. Jos joku vielä muistaa!”

Kohua tuskin luvassa

Oululaislähtöinen Tuovinen ei usko, että Helsingissä häiriinnytään alastomasta tanssijasta.

Hän ei näe yleisen ilmapiirin muuttuneen Blondin ensiesityksestä. Teos ei herättänyt kohua edes vuonna 2000, ja nykypäivänä alastomuus näyttämöllä on entistä tavanomaisempaa. ”Ehkä se, että naku ihminen nimenomaan tanssii, saattaa olla yhdistelmä, joka on joskus herättänyt hämmennystä.”

Hän on seurannut Oulun kaupunginteatterissa esitettävän koregrafi Satu Tuomiston Riisuttuna -teoksen saamaa ristiriitaista vastaanottoa.

”Oulussa on kapeampi kulttuuritarjonta kuin Helsingissä. Varmasti siellä on joku viuhahtanut näyttämöllä aikaisemminkin. Toisaalta esimerkiksi lestadiolaisyhteisö on siellä vahva. Joku säikähti Riisuttuna -teoksen yhtä näytöstä, jossa yleisökin oli nakuna. Seuraavalla kerralla sitä ei varmaankaan enää tapahdu”, Tuovinen luottaa.

Yhden anekdootin Tuovinen muistaa edelliseltä näytäntökaudelta. Katsomossa olleet italialaiset ihmettelivät, miksi ihmiset nauravat Tuovisen hahmoille, kuten Barbielle, Aino-neidolle, Venukselle tai Eevalle? Kävi ilmi, että etelä-eurooppalaisille vaaleat naiset ovat ihailtavia jumalattaria. Vain me pohjoisen kansat nauramme heille.

Tiedot

Paula Tuovinen :

Blondi re-make 2014

Huom! Valitettavasti Blondin esitykset joudutaan perumaan Paula Tuovisen loukkaantumisen vuoksi.

Kiasma -teatteri

Koreografia / tanssi: Paula Tuovinen
Lavastus: Kimmo Takala
Sävellys: Lotta Wennäkoski
Valosuunnittelu: Mikko Hynninen

Ensi-ilta ke 19.3. klo 19

Muut esitykset:
pe 21.3. klo 19,
la 22.3. klo 15,
ke 26.3. klo 19,
pe 28.3. klo 19,
la 29.3. klo 15

Liput 18/10e

Pe 28.3. esityksen jälkeen järjestetään yleisökeskustelu

http://www.kiasma.fi/kiasma-teatteri