Julkaistu: 23.01.2014

Apocalypse Now – Hetken läsnä

Kuva: Laurent Champoussin
Näyttämö täyttyy vain yhdestä näyttelijästä.

Noin 75 minuutissa näyttämöllä esitetään liki viisikymmentä kohtausta. Kuutta kaksiulotteista suorakaidetta lukuunottamatta näyttämö täyttyy vain valosta ja ihan vähästä savusta ‒ sekä yhdestä näyttelijästä, Sari Havaksesta.

Havas on niin dramaattinen kuin Apocalypse Now vaatii, tyyni, diivaileva ja läsnäoleva. Ohjaaja Ludovic Kerfendal on valikoinut näyttämötyöhön lyhyitä juoksutuksia, slapstick-tyylistä säntäilyä, menneiden vuosikymmenten ylevöitettyä replikointia sekä pintatyyniä hetkiä, joissa puhutaan arkisista lähisuhteista.

Näyttämöllä on myös teoksen ohjaaja ja käsikirjoittaja, joka ei vie tilaa sen päähenkilöltä. Kerfendal esiintyy yhtä sulavasti ja tarkasti kuin Havas, mutta hänellä ei ole ainoatakaan repliikkiä tai pukuvaihtoa. Näyttämöllä ohjaaja on näyttelijän mykkä palvelija ja äänetön paikanvaraaja, jolle hetkittäin suunnataan repliikkejä mutta jolta ei jäädä odottamaan vastausta. Jo kenraaliharjoituksessa, päivä ennen ensi-iltaa näyttelijän, ohjaajan ja valoajon aksentit ovat teräntarkkoja.

Kamppailua läsnäolon kanssa

Kerfendalin kirjoittama näytelmä syntyi näyttelijän ja ohjaajan kohtaamisesta sekä kahden viikon työjaksosta pariisilaisessa teatteristudiossa. Myöhemmin näytelmän ilmaisua ja muotoa on edelleen työstetty työpajoissa. Ensi-iltaviikolla käsikirjoitus on yhä tuore ja vasta valmiiksi saatettu, ranskan- ja englanninkielisten kohtien tai merkintöjen kirjoma.

Apocalypse Now - Hetken läsnä -esityksen aihe on näyttelijäntaide ja arkielämän tai todellisuuden asteittainen sekoittuminen näyttämötapahtumiin: Shakespearen kuningassurmiin, Tsehovin ajankuviin, Faidran tragediaan. Päähenkilö kamppailee läsnäolon kanssa. Läsnäolo on välttämätöntä taiteessa ja elämässä, mutta eikö yritys siihen kahdessa paikassa tarkoita jonkinlaista kahdentumista? Kahdentumista vai puoliintumista: sitä, ettei ole todella läsnä enää kummallakaan tasolla.

Teoksessa minulle kaikkein samaistuttavinta on kiire. Kiire näyttämöllistyy lyhyissä kohtauksissa, muutaman repliikin mittaisissa sisällöissä, joiden vaihdot tapahtuvat juosten pimeässä.

Näytelmien ja arjen aikaero

Esityksessä käsitellään aikaeroa, joka on näytelmien ja arjen välissä. Näytelmissä ja näyttämöllä henkilöt ovat iättömiä, eivät tarkalleen minkään ikäisiä. Mutta henkilöt eivät ole myöskään todellisia tai kokonaisia, he eivät ole ihmisiä. Ihmisiä me olemme arjessa, ja siellä arjessa vanhenemmekin. Lapsemme kasvavat vääjäämättömästi taaperoajastaan ja vanhempamme siirtyvät huonomuistisuudesta höperyyteen ja muistisairauksiin. Näytelmän päähenkilö, intohimoinen näyttelijä, on jalka kummallakin puolella rajaa: ”Ikä? Aina vain ikä. Miehiltä ei koskaan kysytä iästä. Huomatkaa, että näyttelijät ovat iättömiä… Minä olen iätön. Olen eri-ikäinen joka roolissa.

Apocalypse Now - Hetken läsnä on Ludovic Kerfendalin 2000-luvun alussa Ranskassa perustaman Okibu-teatteriryhmän teos. Okibun kaikki teokset yhdistävät suomalaisia ja ranskalaisia aineksia. Suomalais-ranskalainen linjaus näkyy myös työryhmässä. Teoksen valosuunnittelusta vastaa Marianne Lagus, videoista Laurent Fievét ja puvuista Anna Ruohonen.

Tiedot

Okibu esittää:

Apocalypse Now - Hetken läsnä

Ensi-ilta torstaina 23.1.2014 klo 19 Kaapelitehtaan Turbiinisalissa

Sari Havas

Ohjaus: Ludovic Kerfendal

Esitykset: 23.1.‒2.2.2014

Liput Tiketistä

http://www.kaapelitehdas.fi/tapahtumat/2014/apocalypse-now-hetken-lasna