Julkaistu: 06.11.2013

Ovista ja ikkunoista

Kuva: Kansallisteatteri
Pureva ja hulvaton satiiri ahneudesta Kansallisteatterissa.

Ahneus – tuo kuolemansynniksikin mainittu, kenkku kauneusvirhe meidän jokaisen luonteessa. Niinhän se menee, että me oravanpyörässä raatajat kitisemme koko ajan siitä, että rahaa on liian vähän mutta toisaalta saamme tuhlattua näppärän raaputusarpavoiton hetkessä. Mutta entäpä jos rahaa alkaisi yhtäkkiä vain ilmestyä jostakin, ilman työntekoa tai osallistumista lottoon? Jos tapahtuisi eräänlainen käänteinen varkaus?

Tällaisen melko surrealistisen vision on luonut ranskalainen koomikko ja näytelmäkirjailija Sébastien Thiéry. Hulvattoman satiirin on suomentanut ja Kansallisteatteriin ohjannut Arto af Hällström.

Toiveunesta painajaiseksi

Markus Tsokkisen loihtima näyttämökuva avautuu kliinisen valkoisena ja anonyyminä ylemmän keskiluokan kotina. Kirjahyllyn päällä olevat ”sisustusesineet” kertovat, että tässä asunnossa asuu asiallisia kunnon kansalaisia. Juuri sellaiseksi paljastuu paikalle saapuva nukutuslääkäri Bruno, Kristo Salminen. Kuva täydentyy, kun kotiin palaa myös huoliteltu opettajavaimo Laurence, Katariina Kaitue. Hajamielisten poskisuudelmien jälkeen pariskunta löytää pöydännurkalta sata euroa. Mistä se on tullut?

Satasen mysteeri ei ratkea, mutta senhän saa nopeasti tuhlattua mukavalla ravintolaillallisella. Seuraavana päivänä pariskunnan lattialle on ilmestynyt vähän yli tonni. Asiaa on pakko ruveta selvittämään. Verevä espanjalainen siivooja, Maria Kuusiluoma ei tiedä asiasta mitään ja panikoituu, kun häntä epäillään. Alkaa surrealistinen, lähes kafkamainen noidankehä, jossa toiveuni muuttuu painajaiseksi.

Keittoa tulee hämmentämään vielä yläkerran varsin kummallinen herra Track, Esa-Matti Long, joka on kuin suoraan jostakin David Lynchin elokuvasta. Häneltä on kadonnut jotakin, ja vastaavasti alakerran huoneistoon ilmestyy jatkuvasti ja selittämättömästi rahaa.

Ahneuden pelottava ikiaikaisuus

Thiéryn idea on varsin nerokas ja pirullinen. Näytelmä yhdistelee mainiosti erilaisia perinteitä aina Molièren satiireista Samuel Beckettiin ja Franz Kafkaan. Ahneus on teemana ikiaikaisen tuttu, mutta näytelmän synkempi loimi kertoo ihmisen muuttumisesta ja suistumisesta hulluuden kaltaiseen fanaattisuuteen. Muistetaanpa vaikka Sormusten herran Klonkkua, jonka ainoaksi intohimoksi tuli halu omistaa maaginen sormus.

Salminen tekee hienon roolityön ahneuteen sairastuvana pikkuporvarina, joka on omasta mielestään ansainnut kaikki tyhjästä ilmestyneet rahat. Vasemmistolainen aate alkaa haihtua nukutuslääkärin mielestä, kun käsissä on tukku kahisevaa. Muutos tapahtuu roolihahmossa tyylikkäästi vähitellen, aina karmeaa loppuratkaisua kohden.

Myös Kaitue on mainio aluksi hillittynä, epävarmana porvarisrouvana, jossa alkaa kilpailla taistelu moraalin ja ahneuden välillä. Yhteispeli Salmisen kanssa on toimivaa, pari on uskottava ja absurdeine selityksineen varsin hauska. Loppupuolella selittelyn rönsyt saavat jopa rohkean seksuaalisia merkityksiä, jotka etenkin Kaitue tulkitsee makoisasti. Salmisen ja Kuusiluoman improvisoitu espanjalainen riitelykohtaus on myös omaa luokkaansa.

Satiiri ja vahva moraliteetti

Arto af Hällströmin ohjaus kertoo tyylilajin asiantuntevuudesta. Näyttelijät saavat tilaa remeltää ja pienistä nyansseista otetaan ilo irti. Ennakkonäytöksessä rytmi haki vielä vähän oikeaa loksahdustaan, mutta se löytyy varmasti.

Ohjauksessa näkyy hupailun ohella viisaasti teeman painavuus. Esitys paljastuu satiirin ohella vahvaksi moraliteetiksi, jota jää pohtimaan. Ahneus ei ole leikin asia, mutta ahneuden kustannuksella voi leikkiä. Peili kääntyy kohti katsojaa, mikä on aina terveellistä.

Tiedot

Sébastien Thiéry:

Ovista ja ikkunoista

(Comme s'il en pleuvait)

Ensi-ilta Kansallisteatterin pienellä näyttämöllä 6.11.2013

Suomennos ja ohjaus Arto af Hällström

Lavastus ja puvut Markus Tsokkinen

Valosuunnittelu Aslak Sandström

Äänet Veli-Pekka Lahtela

Naamiointi Tuire Kerälä

Rooleissa Esa-Matti Long, Katariina Kaitue, Kristo Salminen, Maria Kuusiluoma

http://www.kansallisteatteri.fi/