Julkaistu: 11.11.2013

Baltic Circle

Kuva: Thomas Aurin
Ainutkertaisia esityksiä ja tahaton K18-teemavuosi.

Baltic Circlen työryhmä hämmästyi, kun festivaalin koko ohjelma ja kaikki esityspaikat oli viimein sovittu. 10-vuotisjuhlafestivaalista oli vahingossa tullut K18.

- Osittain se johtuu esitysten aiheista. Esimerkiksi Poste Restantessa yleisö suunnittelee orgioita ja Porn of Pure Reason -esityksessä näytetään pornoa. Osa esityksistä taas on anniskelualueilla, festivaalijohtaja Eva Neklyaeva kertoo ja lisää, että kyse oli yllätyksestä.

Festivaalilla nähdään myös lukuisia esityksiä, jotka tulevat olemaan yllätyksiä koko työryhmälle. Esimerkiksi islantilaisen Kviss búmm bang -ryhmän fiktiivisiä ja todellisia vähemmistöjä juhliva teos GALA on kertaluonteinen.

Samankaltainen konsepti on myös kanadalaisen Jacob Wrenin Every Song I've Ever Written, jossa suomalaisartistit tulkitsevat ja esittävät Wrenin levyttämättömiä kappaleita. Näyttämölle nousevat Samuli Putro, Tiiu Helinä, Tundramatiks, Kanerva ja Kap Kap. Keikkaa seuraa avoin karaokeilta rohkeimmille.

Monesta esityksestä nähdään myös Baltic Circlellä ennennäkemätön versio. Esimerkiksi Pekko Koskisen ja Markus Öhrnin ohjaama Porn of Pure Reason on sovitettu uuteen tilaan ja lähes tunnin mittaiseen bussimatkaan. Ruotsalaisen Poste Restante -ryhmän Civilization and its Discontents -esityksessä taas nähdään uudenlainen lopetus.

Tiukasti kuratoitu festivaali, jossa vallitsee avoin henki

- Baltic Circle on tiukasti kuratoitu festivaali. Olen ainoa, joka vastaa ohjelmistosta ja otan vastuun, jos jotain menee pieleen, Neklyaeva sanoo ja nauraa.

- Täytyy sanoa, että meillä on aika seikkailuhenkinen yleisö, joka tajuaa, että festivaalille tullaan myös tutustumaan taiteelliseen prosessiin. Lisäksi katsojilla on aina mahdollisuus nähdä taiteilijat esityksen jälkeen ja kertoa suoraan ajatuksensa esityksestä.

Eva Neklyaeva kuvailee, että on olemassa tietynlainen festivaaliformaatti. Formaatin mukaisessa esityksessä on kompakti työryhmä ja tekninen tuotanto, kaikille lähestyttävä mutta surullisella tavalla hauska sisältö, hiukan eksoottisuutta, ja sen kesto on 60‒90 minuuttia.

Tällaisia esityksiä näkeekin surullisen paljon. Eikä se ole hauskaa.

- Formaatti pakottaa taiteilijat tiukasti raameihin. Meillä on markkinat, joiden sisällä me toimimme ja joilla taiteilijat pyrkivät ajattelemaan omaa uraansa: millaisia teoksia he voivat tehdä ja saada esitetyksi. Baltic Circlen yhteydessä haluan tarjota taiteilijoille mahdollisuuden toteuttaa hulluimmatkin haaveensa!

Elävä festivaali ja tuotantokoneisto

Balticin ohjelmistossa on kolme vierailuesitystä ja kuusi osatuotantoa eli teosta, joiden tuotantokuluihin festivaali on osallistunut.

- Kuratointi alkaa aina kiinnostuksesta taiteilijaa kohtaan. Tällöin festivaalille tuleva esitys on suurimmassa osassa tapauksia taiteilijan oma valinta. Valitsen siis taiteilijoita, joita olen kiinnostunut tuomaan esille, Eva Neklyaeva kertoo ja lisää, että yhteistyötä voidaan suunnitella vuosia:

- Esimerkiksi osa esityksistä on sellaisia, joista on alun perin puhuttu jo kolme vuotta sitten. Ei se aina mene niin, että tänä vuonna valitsen ensi vuoden esitykset.

Baltic Circle -festivaali osallistuu taiteilijoiden kanssa teosten dramaturgian kehittämiseen, sen verran kuin taiteilijat ja ryhmät haluavat. Tänä vuonna tehtävään on palkattu oma erikoishenkilö, taiteilija Kimmo Modig.

- Modig on aika luovalla tavalla itse määritellyt, mitä hän tekee. Hän on esimerkiksi käynyt lukemassa festivaalin menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden pelikorteista, Neklyaeva täsmentää. Katalogiin Modigin nimikkeeksi on painettu Näkijä.

Black box -tiloja, hylätty elokuvateatteri ja vielä jotain muuta

Festivaali on monelle helsinkiläisellekin pienoinen seikkailu omassa kotikaupungissaan. Moni osoitteista voi olla ennestään tuntematon.

Esityspaikkoja valittaessa tekniset vaatimukset yhdistyvät työryhmän taiteelliseen visioon. Työ voi olla hyvinkin turhauttavaa. Kaupunkiviranomaiset voivat seistä tanakasti tyhjien kiinteistöjen portinvartijoina. Ehkäpä paperityön lisäys ei houkuta.

- Törmäämme tähän vuodesta toiseen. Nyt kun on tiedossa, että taiteen ja kulttuurin tuki ei tule lähiaikoina nousemaan, tämä olisi selkeä ja suuri resurssi, jota kaupunki voisi tarjota omille kulttuuritoimijoilleen. Jostakin syystä näin ei juuri tapahdu, Neklyaeva toteaa.

Festivaalin toive on aito, ja ehkä kaupungin viranomaiset sen joskus vielä huomioivatkin. Helsingissä on valtavasti tyhjiä, erikuntoisia tiloja, joiden edes osittainen vapautuminen taiteelle olisi huikea tuki elävälle kulttuurille.

Tiedot

Baltic Circle

Kansainvälinen nykyteatterifestivaali Helsingissä

13.–17.11.2013.

http://balticcircle.fi/