Julkaistu: 31.10.2013

Liikkeellä marraskuussa

Kuva: Giannina Urmenata Ottiker
Nykytanssin monimuotoisuuden juhla valtaa jälleen pääkaupunkiseudun.

Liikkeellä marraskuussa tuo valoa syksyyn, tänä vuonna aivan konkreettisesti.

Moni mukana oleva taiteilija on teoksessaan tutkinut valon ja liikkeen yhteistyötä. Ohjelmisto koostuu kuudesta näyttämöteoksesta, jotka kuljettavat katsojia nykytanssin ääripäistä toiseen. Mukana on historiaa luotaavaa tanssia, minimalistisia sooloja ja suurimuotoisia ryhmäteoksia.

- Haluamme esitellä monenlaista nykytanssia, avata osaltamme yleisölle, minkälaisia teoksia tällä hetkellä maailmassa tehdään, kertoo festivaalin tuotannosta vastaava Outi Järvinen.

Festivaalille saapuvat taiteilijat työskentelevät pääosin Euroopassa, eivätkä järjestäjät ole enää katsoneet tärkeäksi ilmoittaa heidän syntymämaataan tai kansallisuuttaan. Koska kielimuuri on matala, ovat tanssitaiteilijat aina liikkuneet valtioista, kielistä ja kulttuureista piittaamatta. Keskittymistä silti tapahtuu. Jokaisena aikakautena joku paikka kiinnostaa taiteilijoita enemmän kuin joku toinen.

Tämänvuotisen festivaalin teoksia on työstetty yleisimmin Brysselissä Belgiassa tai Berliinissä Saksassa. Jopa festivaalin suomalainen tilausteos, Elina Pirisen Personal Symphonic moment, on osin valmistunut Brysselissä, työryhmän harjoitusresidenssissä.

Maagisena ja vimmaisena esiintyjänä tunnettu Pirinen on tarttunut Dmitri Šostakovitšin Seitsemänteen sinfoniaan vuodelta 1941. Pirinen ryhmineen pyrkii selvittämään, mitä mahtava sinfonia saa nykypäivän nuoressa sukupolvessa aikaan. Kolmihenkistä tanssiryhmää säestää nauhoite.

Suuren skaalan tanssit

Erityishuomion Järvinen suuntaa festivaalin kolmeen suurimuotoiseen teokseen.

Jérôme Bel tuo Espoon Louhisaliin sveitsiläisen Teater Horan ryhmän, jossa esiintyy yksitoista kehitysvammaista näyttelijää. Pierre Droulersin Soleils -teoksessa taas tanssii peräti yhdeksän tanssijaa ja Meg Stuartin Violet -ryhmässä viisi.

- Useimmiten kiertävät tanssiteokset ovat sooloja tai korkeintaan duettoja, koska ne ovat rakenteeltaan ja rahoitukseltaan yleensä kevyempiä kuin suurten ryhmien esitykset. Tällä kertaa olemme kuitenkin onnistuneet tuomaan kolme suuren ryhmän teosta Suomeen.

Valon vaikutusta esiintymis- ja katsomiskokemukseen on tutkinut Ula Sickle.

Hänen kolmen sooloteoksen sarjassaan Light solos työryhmä tutkii, miten valo vaikuttaa liikkeen havaitsemiseen aina näkökyvyn äärirajoille saakka. Mediakeskus Lumeessa esitettävissä sooloissa on mukana runsaasti strobovaloja.

Historiaa luotaa festivaalin avaava Olga de Soto luentoesityksellään An Introduction. De Soto on kääntänyt kivet ja kannot tutkiessaan Kurt Joossin tunnetuinta teosta The Green Table vuodelta 1932. Tutkimusten perusteella de Soto on luonut kuvan teoksen valmistumisen aikakaudesta sekä siitä, kuinka teos on vaikuttanut katsojiin ja tekijöihin. Ranskaksi esitettävässä soolossa on englanninkielinen tekstitys.

Tiedot

Liikkeellä marraskuussa

1.‒9.11.2013

Esityspaikat:

Kiasma-teatteri
Stoa
Zodiak – Uuden tanssin keskus
Mediakeskus Lume
Espoon kulttuurikeskus, Louhisali

http://liikkeellamarraskuussa.fi/