Julkaistu: 19.09.2013

Queer Elegioita

Kuva: Robert Hoge
Tanssitaiteilija Sanna Kekäläisen sooloteos pohtii identiteettiä.

Sanna Kekäläisen uusin sooloteos on kuin liikkuva, yleisön mukaansa tempaava luento, tai vauhdikas stand up -komiikan ilta. Esityksen huumori syntyy yllättävistä yhteyksistä ja mielikuvista.

Sanna Kekäläinen esittää otsikon mukaan omituisia, pervoja surulauluja ja valitusvirsiä sukupuolista ja niiden esittämisestä. Teemoista alastomuus on kulkenut koreografin mukana pitkään. Nyt hän avaa siitä ajatuksiaan.

Saattaa olla muodikasta keskustella sukupuolista, niiden määräytymisestä ja ihmisten halusta valita joko kahdesta perinteisestä sukupuolesta tai jostakin kolmannesta vaihtoehdosta. Sanna Kekäläinen on pohtinut niitä koko ammattiuransa ajan, yli kaksikymmentä vuotta. 18-vuotias ylioppilas lähti opiskelemaan Lontooseen ja oppi paitsi tanssimaan, myös täydellisen englanninkielen ja feministisen ajattelun. Feminismin hän imi kokeneemmilta opiskelukavereiltaan ja alkoi työstää sitä tanssin keinoin. Uusia näkökulmia tuntuu riittävän loputtomiin.

Kielestä ja sukupuolesta

Queer elegies on kuin luento, tai stand up -komiikan ilta, englanniksi. Aluksi Kekäläinen pohtii kielen ja identiteetin eroja, mutta jättää jokaisen katsojan omaan pohdintaan, mitä eri kielten puhuminen kullekin tarkoittaa. Käyttämämme kieli kuuluu identiteettiin ja muokkaa sitä. Kekäläiselle englanti on erityisesti viime vuosina ollut ainakin se näyttämön kieli. Samojen lausuttujen lauseiden suutuntuma on erilainen, lausui hän niitä suomeksi tai englanniksi. Kokeeko hän itsensä erilaiseksi eri kielellä, jää vielä arvoitukseksi.

Miten sitten esittää sukupuolta näyttämöllä, minkälaisia ongelmia aihe nostaa? Taiteilijan tulee luoda ja pilkkoa merkitys. Sitä Kekäläinen tekee, hauskasti, ajatuksia herättäen. Kekäläinen nauraa ja panee yleisön nauramaan mielikuvalle siitä, kuinka katsomme alastonta miestä versus alastonta naista näyttämöllä. Moni taitaa yllättyä mielikuvistaan. Hän tietää, kuinka näyttämöllä esiinnytään alasti, ilman että siitä tulee pornoa. Sitä hän kavahtaa, ja huomauttaa, ettei moni esiintyjä itse tajuakaan, miten pornografisia kuvia näyttämöllä esittää.

Kaksi todellisuutta

Näyttämöllä seisovat kuuset ovat jatkumoa suomalaiselle identiteetille, suomen kielelle, suomalaisten taas tänäkin kesänä huudetulle suhteelle luontoon ja metsään. Kekäläinen omistaa seksuaalisen hetken valitsemalleen kuuselle. Orgasmin saavuttua, sen luonnon voi panna pois.

Sitten hän kysyy, minkälaista keskustelua voimme käydä sukupuolielimistämme, minkälaisia ilmauksia käyttää? Oitis hän vastaa itse: on olemassa kaksi todellisuutta, näyttämöllä tapahtuva vastakohtana todelliselle penetraation kokemukselle.

Kekäläisen mielestä luemme maailmaamme alastoman kehon kautta. Hän ei pidä merkittävänä sitä, että näyttämöllä esiintyvää tuijotetaan, tai sitä, pitääkö katsoja näkemästään vartalosta vai ei. Nainen tai mies, väliä ei ole. Kunnes. Nainen avaa jalkansa, näyttää sisimpänsä. Naisen sukupuolielinten näyttäminen niin, että sisään näkyy, se on pornoa, kiellettyä.

Tiedot

Sanna Kekäläinen:

Queer Elegioita

Ensi-ilta Kiasma-teatterissa 18.9.2013

Esitykset 18.9.‒6.10.2013

Liput: 18 / 10 €

Lippu sisältää sisäänpääsyn museoon esityspäivänä.

Käsikirjoitus, koreografia, teksti ja tanssi: Sanna Kekäläinen
Valosuunnittelu: Heikki Paasonen
Musiikki: Dmitri Shostakovich, Niko Likainen
Tuotantovastaava: Lilja Lehmuskallio
Tuotanto: K&C Kekäläinen & Company / Kiasma-teatteri

http://www.kiasma.fi/kiasma-teatteri