Julkaistu: 08.08.2013

Stage

Mikhail Patlasov - Marina Smyslova: Allegro Kuva: Yana Pirozhkova
Stage-festivaali esittelee tänä vuonna laajasti erilaisia tapoja tehdä ja kokea teatteria.

Festivaalin ohjelmisto sisältää teatteria, performanssia, tanssia, multimediakokemuksia, dokumentaarisuutta, nukketeatteria ja nykynäytelmiä.

Erityisen ajankohtainen on arabimaailman mullistukset Antigone-tragediaan liittävä Tsunami, joka tuo esiin arabivaltioiden ristiriidat. Mitä tapahtuu, kun vanha identiteetti murtuu? Kuka on oikeassa ja kuka väärässä?

-Olen ylpeä siitä, että meillä on ohjelmistossa esitys, joka antaa syvyyttä joka päivä arabimaailmasta kuulemiimme uutisiin, sanoo festivaalin tuottaja Laura Gottleben.

Kansainvälisesti tunnustettu tunisialaisohjaaja Fadhel Jaïb vierailee Suomessa jo toista kertaa.

Kohtaamiset yhdistävänä teemana

Kotimainen ohjelmisto tuo Helsinkiin paljon maakuntateattereiden esityksiä, jotka jäävät usein turhaan pimentoon. Ulkomaisia ja kotimaisia esityksiä yhdistävät erilaisista kohtaamisista kertovat esitykset.

-Stagen esityksissä matkustetaan paljon. Esimerkiksi Allegro ja Passengers (Matkustajat) ovat kumpikin junamatkan ympärille keskittyviä esityksiä.

Pietarilaisen Baltic House -teatterin Allegro keskittyy suomalaisten ja venäläisten suhteisiin. Vaikka Allegro kulkee pikavauhtia Pietarin ja Helsingin välillä, kulttuurierot eivät katoa. Dokumenttiteatteristaan tunnettu ohjaaja Mikhail Patlatsov käyttää jälleen todellisuutta materiaalinaan.

Esitys perustuu rajan molemmin puolin tehtyihin haastatteluihin. Lisäksi Allegron veturikuski sekä venäläistä kirjallisuutta kääntänyt kirjailija Jukka Mallinen sekoittuvat fiktiiviseen tarinaan.

-Suomalais-saksalainen produktio, Davide Giovanzanan ohjaama Passengers yhdistää teatteria, mediataidetta, tanssia ja elokuvaa road movie-tyyliin.

Junamatkaa Helsingistä Lappiin kuvaava teos toteutetaan useamman valkokankaan CineChamber -panoraamatekniikalla. Videomateriaalia, äänimaailmaa ja live-näytelmää vaikuttavasti yhteen liittävä esitys on hellän melankolian kautta absurdiin huumoriin kuljettava elämys.

-Passengers on Suomessa uutta nimenomaan tekotapansa vuoksi.

Kokemuksia juurettomuudesta

Stagella kerrotaan tänä vuonna myös juurettomuuden hyvistä ja huonoista puolista. Passengersin junamatkalla ihmiset ovat hetken irrallaan omasta elämästään ja kaikki tuntuu mahdolliselta. Juurettomuuden varjopuoli tulee esille Lappeenrannan kaupunginteatterin johtajan, Jari Juutisen ohjaamassa versiossa Kristian Smedsin Sad songs from the heart of Europe.

Dostojevskin Rikoksen ja rangaistuksen tarina tuo Sonjan kertomana näkyviin lukemattomien Euroopan köyhien, nimettömiksi jäävien naisten kohtalon.

-Juurettomuuden kuvausten vastapainoksi Teatterikorkeakoulun oppilastyö, Piia Peltolan ohjaama, nykypäivään siirretty versio Maria Jotunin Arkielämää-novellista näyttää suomalaisen maaseudun, eli sen, missä suomalaisten juuret ovat.

Nykypäivän maaseutua inhimillisellä lämmöllä ja hirtehisellä huumorilla kuvaava Arki elämää on päivitetty versio klassikosta, samoin kuin Riko Saatsin Seinäjoen kaupunginteatteriin ohjaama Ibsen-tulkinta Peer Gynt – mies maailman huipulla. Siinä nykypäivän nuoren miehen vimmaa ja uhoa tulkitsee Jarkko Lahti.

Kun suomalaiset etsivät juuriaan, ei tuloksena ole aina matka maaseudulle. Okko Leo on kirjoittanut ohjaaja Lija Fisherin kanssa käymistään keskusteluista näytelmän Vieraat – Perhesaaga, joka luotaa sukua, monikulttuurisuutta ja pakolaisuutta. Näytelmä toteutetaan yhteistyössä Lappeenrannan kaupunginteatterin kanssa.

Naiseudesta ja vallasta

Teatteri Telakan naiseutta ja valtaa shakespearemaisin kierroksin kuvaava, Antti Mikkolan käsikirjoittama ja ohjaama Kuningatarleikit ammentaa tutuista lööpeistä, joissa nainen on menettänyt naisellisuutensa – eli halunnut valtaa.

Sukupuolikysymystä pui myös Tehdas Teatterin ja Hox Companyn nukketeatteriesitys John Eleanor. Keskiaikaisen Englannin hämärille kujille sijoittuva tarina naiseksi pukeutuneesta prostituoidusta osuu yllättävän hyvin nykypäivän suvaitsevaisuuskeskusteluihin.

Stagen esitysten jälkeen järjestetään yleisökeskusteluja ja muuta ohjelmaa. Esimerkiksi Ibsen-tulkinnassa haitaria soittava Antti Paalanen pitää konsertin vähärivisellä haitarilla, jolle hän on antanut nimen "Breathbox".

Tiedot

Stage

14.–25.8.2013

Stage on Helsingin juhlaviikkojen yhteistyöfestivaali.

Ohjelmisto ja liput:

http://www.korjaamo.fi/fi/stage