Julkaistu: 13.03.2013

Sans Parade

Kuva Lauri Hannus
Sans Paraden esikoisalbumi on fysiikassa asti tuntuvaa postrock-kamaripoppia.

Sans Paraden esikoisalbumi on tehty kuunneltavaksi kovaa ja yksin. Orkestroidut popkappaleet vyöryvät parhaimmillaan kuulijan selkärankaan asti. 

Alku on melkoista ilotulitusta (The Last Song Is A Love Song, The End of the World) mahtipontisine viuluineen ja gongeineen, puhumattakaan vokalisti Markus Perttulan kohtalokkaasta äänestä. Meno jatkuu kiitettävästi 12 kappaleen ajan, mutta onneksi myös hengähdystaukoja löytyy – pakahtumiskakku kasvaa juuri sopivan kokoiseksi. 

Kolmen hyvin eritaustaisen muusikon luoma levy tuntuu olevan tarkasti työstetty palapeli. Yhtye syntyi vuonna 2010 tuottaja–säveltäjä, aikanaan house-musiikin piirissä aloittaneen Jani Lehdon toimesta. Lehto pyysi mukaan klassisen musiikin koulutuksen saaneen Perttulan, ja trion täydensi kattavan kokeellisen jazztaustan omaava Pekka Tuppurainen

Studiossa muusikkoluku on kasvanut kahdeksaan. Albumilta löytyykin kiitettävä erilaisten instrumenttien kirjo: on banjoa, kanteletta, trumpettia ja vibrafonia. Levy-yhtiö Solinan tarjoilemat viitekehykset, joilla Sans Parade musiikillisesti operoi (Mew, Bon Iver, Scott Walker, Sigur Rós) antaa oikeanlaisen kuvan musiikkidraamasta. 

Albumin kappaleet ovat jänteviä ja hengittäviä, ja niistä on tunnistettavissa useita tuttuja vaikutteita niin artisti- kuin tyylilajien suhteen. Esimerkiksi A Liking Song kilkuttelee kuin Sigur Rósin ralleimmat kappaleet ja On the Sunniest Sundayssa shoegazing- särökitara kantaa biisiä eteenpäin. Ainut raita, joka ei kohota kulmakarvoja niin haltioituneena, on From Leytonstone to Canary Wharf. Ehkä sanoituksen takia, ehkä mieleen käsittämättömästi ponnahtaneen U2-klangin takia. 

Sans Parade vaikuttaa tinkimättömältä tekemisissään. Yhtye ei ole vielä toistaiseksi konsertoinut paljon, mutta uuden levyn myötä keikkakalenterista löytyy muutamia merkintöjä. Maaliskuun lopussa Korjaamossa kuullaan, kuinka massiiviset kappaleet on sovitettu keikkakuntoon. 

Sitä ennen voi levyn kuuntelun ohessa paneutua bändiin tarkemmin blogin avulla, josta löytyy esimerkiksi selostuksellinen listaus levynteossa käytetyistä syntetisaattoreista. 

Tiedot

Sans Parade

28.3.2013

Korjaamo (Töölönkatu 51 a–b)

Liput: 7 ja 9 euroa + palvelumaksut