Julkaistu: 24.01.2013

Ottaa sydämestä, Seela Sella

Kuvassa Seela Sella ja Arttu Kapulainen.
Vaikka Suomi on monella mittarilla maailman kärkeä, terveydenhuoltojärjestelmä reistailee.

Viime vuosina on terveydenhuollon ongelmia puitu näyttämöllä eri tavoin. Ryhmäteatterin Eduskunta II näytti, mihin terveydenhuollon uudistukseen kaavaillut rahat katosivat. Anna Krogeruksen Kuin viimeistä päivää -näytelmässä taas on porauduttu hoitohenkilökunnan työoloihin.

Kari Paukkusen kiertue-esitykseksi ohjaama Ottaa sydämestä antaa nyt ruohonjuuritason näkökulman terveydenhuoltojärjestelmään. Leena Tamminen on kirjoittanut joukon kohtauksia ja monologeja, joissa erilaiset ja eri-ikäiset ihmiset kertovat kokemuksistaan sairastamisesta nyky-yhteiskunnassamme.

Näytelmä on kertomus siitä, miten absurdisti terveydenhuolto tavallisen ihmisen näkökulmasta toimii. Toisaalta näytelmä toimii myös laajempana muistutuksena siitä, miten haurasta elämä on ja miten kuka tahansa voi koska tahansa olla avun tarpeessa.

Seela Sella ja Arttu Kapulainen esittävät Stoan näyttämöllä rauhallisella tempolla, vivahteikkaasti ja selkeästi erilaiset episodit, jotka ovat kovin tunnistettavia. Jos ei itse ole joutunut kokemaan pompotusta luukulta toiselle tai vuorokauden jonoja terveyskeskuksessa, niin vähintään tuntee jonkun, joka on.

Leikkaukset ovat tehokkaita. Vanhuksen kaatuminen johtaa leikkaukseen, jossa tehdään virheitä. Nyt ennen niin iloinen vanhus makaa täysin lääkärin armoilla sängyssä päiväkaudet. Nuoripari suunnittelee perheenlisäystä, mikä tuntuu mahdottomalta. Lähimpään synnytyssairaalaan on yli sata kilometriä, ja vaimo tarvitsisi erityistukea synnytyspelkojensa vuoksi.

Vanhukset ovat helposti heitteillä, mutta kaikkein ikävimmin ovat asiat mielenterveyspotilailla, joiden koko elämä saattaa kulua oikeaa diagnoosia hakiessa. Muistutetaanpa yleisöä ylipainostakin – jo puolet suomalaisista on ylipainoisia, eikä terveydenhuoltojärjestelmä millään kestä lihavuudesta aiheutuvien sairauksien kustannuksia. Kohtauksissa on mukana lähes kaikki ikäkaudet ja eri tavoin sairaudestaan puhuvat ihmiset.

Yhdenvertaisuuspykälä on unohdettu

Välillä tarinoissa kerrotaan byrokratian kafkamaisista sokkeloista, mutta eniten entistä suuremmaksi käyvästä kuilusta rikkaiden ja köyhien välillä. Niin. Vaikka perustuslain yhdenvertaisuuspykälän mukaan kaikki ovat oikeutettuja niihin hoitoihin, joita he tarvitsevat, on perusterveydenhuollon saatavuus koko ajan heikentynyt.

Suomen terveydenhuoltojärjestelmä onkin luokiteltu maiden välisessä vertailussa sijoille 20–40, jopa monen kehitysmaan taakse. Käsiohjelmateksti antaa ruohonjuuritason tarinoille faktapohjaa. Eriarvoistumista ei edes yritetä estää, vaan koko ajan suunnitellaan lisää uudistuksia, joilla verovaroja käytetään yhä enemmän yksityisen palvelujen tuottajien tukemiseen esimerkiksi palveluseteleiden muodossa.

Esitys toimi myös karmeana muistuttajana terveydenhuollon suunnasta. Mitä jos olemmekin kohta samassa jamassa kuin Yhdysvallat? Siellähän ihmiset saattavat joutua hetkessä normaalista, vauraasta keskiluokkaisesta elämästä asunnottomiksi sosiaalihuollon tarvitsijoiksi – yksi vaativampi leikkaus saattaa maksaa talon, auton ja muun omaisuuden.

Suoraselkäinen Seela Sella

Seela Sella on taatusti yksi Suomen taitavimpia ja karismaattisimpia näyttelijöitä, joka tavoittaa yleisönsä samalta tasolta. Sella tekee hahmonsa lämmöllä ja tarkasti. Yhteispeli monta tavallista jannua tekevän Arttu Kapulaisen kanssa toimii mutkattomasti.

Vaikka esitys syyttää, se ei ole raskassoutuisesti toteutettu. Sen kirpakka huumori vie paremmin perille kuin osoitteleva synkistely. Sella ja Kapulainen esiintyvät useissa rooleissa, mutta esityksessä on myös korostettu heidän omia persooniaan. Näyttämön takaosaan on sijoitettu näyttelijöiden vakavailmeiset muotokuvat.

Käsikirjoittaja Leena Tamminen on tehnyt ennenkin yhteistyötä Sellan kanssa kirjoittaessaan muun muassa Seela Sella seisaallaan -monologin. Siinäkin Sella otti kipakasti kantaa nyky-yhteiskuntaan ja muistutti samalla taiteilijan vastuusta. Nyt hän on jälleen lähtenyt suoraselkäisesti liikkeelle.

On hienoa nähdä, miten Stoan loppuunmyydyssä katsomossa yleisö hykertelee Sellan eleille ja kokee tunnistamisen riemua, tuohtuu ja kauhistuu. Ottaa sydämestä ei ole mikään avantgardepläjäys tai dramaturgisesti ja ohjauksellisesti erityisen innovatiivinen. Se on kuitenkin hyvää kansanteatteria, jonka sanoma on helppo allekirjoittaa.

Sella ja Kapulainen puhkeavat laulamaan Kaj Chydeniuksen säveltämiä pätkiä, joissa asiat sanotaan suoraan: ”Kaikilla on oikeus ostaa. Mutta kenellä on varaa?”. Kaikkein suorimmin asiat kuitenkin sanotaan lopussa Irwinin sanoin, kun haistatetaan pitkät osaamattomille päättäjille ja toivotaan verovaroille parempaa käyttöä.

Tiedot

Ottaa sydämestä, Seela Sella

Ensi-ilta 24.1.2013

Stoa (Turunlinnantie 1, Itäkeskus)

Esitykset Stoassa 24.–31.1.

Kanneltalossa su 3.2. klo 14

Malmitalossa to 7.2. klo 19 ja pe 8.2. klo 15

Vuotalossa la 9.2. klo 19 ja ti 12.2. klo 14.

Käsikirjoitus: Leena Tamminen

Ohjaus ja lavastus: Kari Paukkunen

Musiikki: Kaj Chydenius

Äänisuunnittelu: Antti Mäkelä

Valosuunnittelu: Mikki Kunttu

Näyttämökuvat: Annu Kapulainen

Rooleissa: Arttu Kapulainen ja Seela Sella

Tuotanto: Kulttuurikone/KP-Ideat Oy

Lue lisää