Julkaistu: 17.01.2013

Kiasma-teatterin kevät

Pilvi Porkola, No More Broken Hearts. Kuva Janne Saarakkala.
Kiasma-teatterissa on nyt rakkauden kevät.

Nykyteatterin ykkösareena, Kiasma-teatteri, jatkaa syksyllä alkanutta dokumenttiteemaa. Siten Kiasman näyttely Tosi kyseessä ja Kiasma-teatterin tarjonta kohtaavat. Teatterin tiedottajan mukaan Kiasma-teatteri pyrkiikin antamaan esityksellistä näkökulmaa nykytaiteeseen.

– Kiasma-teatteri on ikään kuin esityksellinen jatkumo siitä, mitä galleriatiloissa nähdään, Kiasma-teatterin tiedottaja Sanni Pajula sanoo.

Kevään ohjelmistossa on monta näkökulmaa taiteen ja dokumentaation suhteeseen. Syksyllä Kiasman dokumentaatioon liittyvän Tosi kyseessä -näyttelyn esitapahtumana järjestettiin kolme viikkoa kestänyt Esityskomposti-tapahtuma, jossa mietittiin esitystaiteen dokumentoimista.

Dokumentaatiosta on tullut joissain taiteenlajeissa, kuten performanssissa, jo miltei oma taiteenlajinsa. Tallenteiden tekeminen voi olla elintärkeää. Miten me muuten olisimme saaneet tietää performanssitaiteen pioneerien töistä? Alkuperäisesityksiä oli aikoinaan seuraamassa vain kourallinen ihmisiä, mutta ne ovat saavuttaneet suuria yleisömassoja nimenomaan tallenteina.

Silti esitystaidetta ostetaan museoihin hyvin vähän.

– Järjestämmekin Kiasma-teatterissa huhtikuussa Performanssi Portfolio 2013 -tapahtuman, jossa keskitymme performanssin dokumentointiin ja dokumentaation esittämiseen. Tapahtumassa mietitään, millä tavalla esitystaiteilija voi konseptoida ja paketoida oman teoksensa ja missä muodossa sen voi myydä, Pajula kertoo.

Dokumentaatio ja rakkaus yhdistyvät kahdessa kevään pääesityksessä. Näytelmäkirjailija Otso Huopaniemen love.abz -esitys syntyi, kun Huopaniemi hetken mielijohteesta käännätti kirjoittamansa suomenkielisen näytelmän Rakkauden ABZ Google Translatella.

– Ihmisen ajattelun ja koneen oman logiikan kohtaamisessa alkuperäinen ajatus muuttuu. love.abz kertoo ennen muuta tekstin metamorfoosista.

Koneen ja kielen vuorovaikutuksessa syntyy paljon virheitä, mutta samalla myös aivan uudenlaisia ideoita, käännöskiemuroita ja tulkintoja. love.abz:tä on eri muodoissaan ja eri kokoonpanoilla esitetty aiemmin New Yorkissa ja internetissä.

Toinen rakkausaiheinen esitys on Pilvi Porkolan No More Broken Hearts, jonka materiaalina Porkola käyttää itse kirjoittamiaan rakkauskirjeitä. Hän on viimeisen viidentoista vuoden aikana kirjoittanut rakkauskirjeitä seitsemällä eri miehelle. Niissä setvitään suhdetta, raivotaan, yritetään selvitä.

– Porkola pohtii, mitä meille rakkauslauluissa luvataan, mikä rakkauskirjeissä toistuu ja mikä rakkauden kokemuksessa on universaalia, Pajula tiivistää.

Kevääseen kuuluu myös eräs dokumentaation avulla henkiin herätetty hahmo, nimittäin URHO. Urho Kekkosen inspiroima hahmo on saanut esiintymiseensä ideoita dokumenteista, joissa Kekkonen esiintyy. URHO esiintyi jo syksyllä Tosi kyseessä -näyttelyn avajaisissa, jossa hän kaatuili ja heti kaaduttuaan kätteli ihmisiä.

– Esiintyjä, nuori nainen muuten, oli saanut idean eräästä Kekkos-dokumentista. Siinä Kekkonen vahingossa kaatui avajaisissa ja peittääkseen hämmennystään heti kaaduttuaan kätteli ympärillään olevia ihmisiä.

Tekijät luonnehtivat URHOa vanhaksi haamuksi uudessa kehossa. URHO on toiminut kesästä 2011. Valtaan ja sukupuoleen liittyvillä mielikuvilla leikittelevä URHO on työryhmän luomus. Koreografia, dokumenttimateriaali, teatteri, äänisuunnittelu, video ja valokuva yhdistyvät URHOn esityksissä ja lyhytelokuvissa.

Menneiden vuosikymmenten poliittisten muistojen lisäksi poraudutaan myös nyky-yhteiskunnan todellisuuteen tammikuussa itävaltalaisen Oliver Resslerin myötä. Hän tutkii yhteiskunnan voimasuhteita ja liikkeitä ja on viime vuosina toiminut globalisaatiota vastustavien liikkeiden parissa, kuten Occupy Wall Street -liikeessä. Resslerin luento ja workshopit keskittyvät siihen, millaisia vastastrategioita nykypäivänä tarvitaan, jotta voidaan luoda sosiaalisia ja poliittisia muutoksia.

Tiedot

Kiasma-teatteri

Ohjelma ja lisätiedot www.kiasma.fi