Julkaistu: 18.10.2012

Kehotus

Kuva Davide Pavone.
Tanssiteatteri Tsuumin uutuus on tyylikäs ja intiimi viiden esiintyjän kokonaisvaltainen teos.

Tsuumi on kutsunut nykytanssin arvostetun opettajan ja koreografin Ervi Sirénin luomaan ryhmälle uuden teoksen. Yhteistyöstä on syntynyt Kehotus – kehollisuutta tutkiva ja etsivä teos neljälle tanssijalle ja yhdelle muusikolle.

Tämä Kehotus ei ole pyyntö tai määräys. Nimi viittaa kehoon, liikkeen ja musiikin kehollisuuteen, tanssijoiden vartalon työhön. Esitys on elegantti ja kohottava kokemus, jossa täyteläinen musiikki täyttää tilan. Jokainen esiintyjä tuo osuutensa yhteiseen kokonaisuuteen omien kykyjensä ja taitojensa voimin.

Kansantanssiryhmänä tai folkryhmänä tunnettu Tsuumi on epäilemättä kutsunut Sirénin koreografikseen juuri tämän edustaman kehollisen ajattelun vuoksi. Lopputuloksessa kohtaavat lähestymistavat tanssiin toisaalta kehollisena tapahtumana ja toisaalta askelluksena.

Jonkinlainen opetuksellinen aspekti teoksessa näkyy esiintyjien soolo-osuuksissa, jotka osin rikkovat teoksen eheyttä. Toki jokainen esiintyjä pääsee esittelemään omia vahvuuksiaan. Kehoon keskittyväksi teokseksi Kehotus sisältää silti vielä paljon askellusta ja askeltamista. Lopun kävelyt eri suuntiin tilassa tuntuvat musiikin ja ajan täyttämiseltä.

Kansantanssista tallella ovat myös tanssijoiden keskinäiset katseet ja pysähdykset, jotka tuppaavat nykytanssissa välillä jäämään unohduksiin. Tässä ne lisäävät inhimillistä läsnäoloa ja tuovat esiintyjiä lähemmäksi katsojaa. Tyylikkäät asennot viestivät sisäistä paloa, joka on yleensä tuttu flamencosta. Myöhemmin ryhmä muodostaa hitaita kohtaamisia, joista vino sivuvalo luo valokuvamaisia hetkiä.

Ilkka Heinonen soittaa kontrabassoa tanssijoiden kanssa näyttämöllä. Hänen soittonsa ei ole ihan tavallista läskibasson rytminäppäilyä, vaan hän luo soittimestaan uskomattoman vaihtelevia tunnelmia. Useimmat kappaleet ovat Heinosen itsensä säveltämiä. Alkuun basso on kuin suuri sello. Kun Heinonen soittaa jousella bassoaan, hän luo tilaan maanisen ilmapiirin, joka lähes pyörryttää. Kun hän vaihtaa käteensä pehmeäpalloiset rumpukapulat, on soitin samalla kertaa jousi- ja rytmisoitin.

Huikean, tilan täyttävän musiikin tauottua Reetta-Kaisa Ilesin herkkä soolo ottaa musiikin paikan näyttämöllä. Iles erottuu ryhmästä hienolla läsnäololla ja vaivattomalla tekniikalla. Hänen kehonsa soi ja pian hän antaa musiikin tulla ulos herkkänä hyräilynä. Tsuumilaiset osaavat laulaa, ja niinpä kaikki yhtyvät Ilesin laulamaan unkarilaiseen kansansävelmään. Iles johtaa joukkoa voimakkaalla, eksoottisen kuuloisella äänellä, johon muut vastaavat. Liike jatkuu läpi laulun. Ryhmä liikkuu kuin kuvaten kulkua vaikka metsäisellä polulla.

Tiedot

Kehotus

Kantaesitys Kanneltalossa (Klaneettitie 5) 11.10.2012

Koreografia: Ervi Sirén

Tanssijat: Reetta-Kaisa Iles, Tuomas Juntunen, Salla Korja-Paloniemi, Samuli Nordberg

Musiikki, kontrabasso ja laulu, sävellys: Ilkka Heinonen

Valosuunnittelu: Mikko Kaukolampi

Pukusuunnittelu: Cris af Enehielm

Tulevat esitykset Stoassa 19.–20.10. ja Kanneltalossa 26.–27.10.2012

http://www.tsuumi.com/