Boutique

Boutique on näyttely, joka kurkottaa moneen suuntaan. Se istuu oikeastaan sellaisenaan nykytaiteen genreen, vaikka ideana onkin ollut yhdistää taidetta ja muotia. Kaikki teokset voisivat kuitenkin sellaisenaan olla nykytaiteen tuotoksia.
Amoksella kolmeen eri kerrokseen sijoittuva näyttely kärsiikin ehkä eniten hajanaisuudestaan. Niin sisällöllisesti kuin visuaalisestikin yhtenäistä teemaa ei tunnu löytyvän. Näyttelyn mainosmateriaali antaa ymmärtää paljon enemmän mielenkiintoisista rajanylityksistä ja toteutuksista kuin mitä itse näyttelyssä sitten nähdään.
Niinpä näyttelyn suurimmaksi anniksi jääkin muutama yksittäinen teos, joilla on voimaa pysäyttää katsoja – useimmiten selkeällä ja puhtaalla visuaalisuudellaan. Kokonaisuutta hajottaa varsinaisen ensimmäisen kerroksen näyttelyä – johon muotisuunnittelija–kuvataiteilija-työparien teokset sijoittuivat – jatkava osuus, jossa yhdistetään muun muassa sosiologiaa ja pukeutumista sekä luodaan muuten näyttelyn tunnuskuvaa sekä ”oheisilmiötä”.
Taideteoksena mielenkiintoisin on kuudennessa kerroksessa sijaitseva videoinstallaatio, joka liittyy koreografi Anna Mustosen tanssi-installaatioon. Siinä kuva, materiaalisuus ja liike luovat erityisen jännitteen. Varsinaisessa näyttelyssä Paola Suhosen ja Mikko Ijäksen kokonaisuudessa on ajoittain hetkensä, mutta tilojen ahtaan ahdistava toteutus ei tunnu hyvältä.
Amos Andersonin taidemuseon ohjelmisto on yksi pääkaupunkiseudun mielenkiintoisimmista ja monipuolisimmista. On hienoa, että museossa on uskallusta tehdä hyvin erilaisia näyttelyitä ja sitä kautta esitellä laajasti taiteen eri aikakausien sekä ilmiöiden keskeisiä ja marginaalisempiakin sisältöjä.
- Mikko Oranen, mikko.oranen(at)hel.fi – 18.10.2012