Julkaistu: 27.09.2012

HS.

HS.-tanssinäytelmä. Kuva Valtion taidemuseo, Kuvataiteen keskusarkisto, Yehia Eweis.
ISIS-teatterin tanssinäytelmä esittää kohtauksia Helene Schjerfbeckin elämästä.

Monitaiteinen Isis-teatteri on tarttunut Helene Schjerfbeckin elämään samaan aikaan, kun Ateneum esittelee laajasti Schjerfbeckin taidetta. Taiteilijan syntymästä tuli kuluneeksi 150 vuotta viime kesänä, joten nyt on hyvä aika huomioida lahjakasta naista. Tanssiteatteriesitys nähdään Ateneum-salissa näyttelyn yhteydessä. 

Tanssijat Leena Gustavson, Jyrki Haapala ja Riikka Siirala tulkitsevat taiteilijan elämää ohjaaja Liisa Isotalon johdolla. Kansainvälisessä työryhmässä on mukana myös Saksassa, Ruotsissa ja Liettuassa asuvia tekijöitä. 

Leena Gustavson on iäkäs Helene Schjerfbeck sekä tarinan kertoja ja esityksen sielu. Hänen kauttaan kulkevat niin onnistumisen ilot kuin taiteilijan mielen kuohunnat ja heikot hetket. Vaikka Gustavson kertoo yleisölle, mitä tapahtuu, jää katsojan mieleen avoimia kysymyksiä. Olisi hyvä tuntea Schjerfbeckin elämänvaiheet etukäteen tai ehkä niistä voisi kertoa käsiohjelmassa. 

Gustavson hallitsee tilaa säkenöivällä karismallaan. Hän on hieno valinta rooliin, ja esityksessä hän jopa muuttuu Schjerfbeckin näköiseksi. Soolon, jossa Schjerfbeck kaipaa edesmennyttä äitiään, Gustavson tulkitsee upeasti. 

Riikka Siirala esittää nuorta taiteilijaa sekä taiteilijan mallia ja ystävää. Siirala tanssii sekä laulaa pehmeästi ja suloisesti. Hänen hienossa soolossaan mustan asun pitkät hihat ovat kuin ruoskat. Tanssija itse on taiteilijan pensseli, jolla hän ruoskii itseään samalla kuin luo vimmaisesti taidettaan. 

Siirala muuttuu maalauksen malliksi solmiessaan vaaleiden silkkikenkien nauhoja. Maalaus on yksi Schjerfbeckin kuuluisimmista, ja nyt se on elävänä yleisön edessä. Taiteilija katsoo tyttöä kenkien kanssa ja asettelee lasta sopivaan asentoon. Kuvasta tulee elävä, riittävä ja täydellinen teoksen toisinto. Tanssiteoksen silkkikenkämaalaus muuttuu eläväksi tanssijaksi, kehon muokkaajaksi. Yhdessä naiset luovat hienon version kuuluisasta taulusta. 

Jyrki Haapala saa esittää kaikkia mahdollisia taiteilijan elämän miehiä, mutta myös ajanpyörän kulkua tai vaikka maalausta. Haapala taipuu rooliin sujuvasti. Hän on uskottava kreikkalainen, valkoiseksi kalkittu atleetti ja seuraavassa hetkessä maalauksen ostaja, ystävä, rakastajakin ehkä.  

Mies ja miesvartalo pyörivät taiteilijan mielessä. Kauniissa nuoruuden duetossa mies on vahvasti esillä. Vaikka tapahtumissa esitettäisiin onnea, haikea ja melankolinen musiikki määrittelee teoksen tunnelman. Hartmut von Lieresin sävellys soi kauniisti, muttei nosta mitään kohtausta ylitse muiden. 

Isotalo on onnistunut luomaan taiteilijan identiteettiä pohtivan esityksen, jossa hauraus ja epävarmuus vuorottelevat taiteilijan varman kädenjäljen kanssa. Jokainen kohtaus on pieni kokonaisuus, mikä tekee esityksestä hiukan pompahtelevan.

Tiedot

HS.

ISIS-teatterin tanssinäytelmä

Ateneum-sali (Kaivokatu 2)

Ensi-ilta 20.9.2012

Käsikirjoitus ja ohjaus: Liisa Isotalo

Tanssijat: Leena Gustavson, Riikka Siirala ja Jyrki Haapala

Visuaalinen suunnittelu ja lavastus: Marta Cicionesi (Ruotsi)

Puvustus: Chiara Pellizzer (Italia)

Valosuunnittelu: Ilkka Häikiö (Ruotsi)

Musiikin sävellys: Hartmut von Lieres (Saksa)

Videosuunnittelu: Egle Eigirdaite (Liettua)

Äänisuunnittelu: Sinikka Isoniemi

Tuotantoassitentit: Outi Salo (Aava-tuotannot Oy) ja Noora Nenonen 

Yli 6-vuotiaille

Liput 20, 16 ja 10 euroa

www.isisteatteri.fi

www.ateneum.fi