Julkaistu: 19.01.2012

Sivuaskel 2012

Clément Layes: Allege. Kuva: Dieter Hartwig
Sivuaskel-festivaali tuo uutta luovaa ulkomaista nykytanssia Kaapelitehtaalle viiden päivän ajan.

Kuusi Keski- Euroopassa työskentelevää tanssitaiteilijaa tuo näkemyksensä Suomeen helmikuussa. Teokset on valinnut festivaalin taiteellinen työryhmä, johon kuuluvat Zodiakin taiteellinen johtaja Harri Kuorelahti sekä koreografit Jenni Koistinen ja Eeva Muilu.

- Pyrimme esittelemään festivaalilla uusia, nuoria koreografeja lähinnä Euroopasta. Lisäksi mukana on yksi muita kokeneempi tekijä tuomassa perspektiiviä, sanoo ryhmää vetävä Kuorelahti.

Tämänkertainen kokenut tanssitaiteilija on unkarilaissyntyinen Eszter Salamon, jonka teoksista nähdään 2010 valmistunut Dance for Nothing. Nimi viittaa säveltäjä John Cagen teokseen Lecture on Nothing vuodelta 1949. Sooloteoksessaan Salamon puhuu Cagen teoksen ja yhdistää sen itsenäiseen liikemateriaaliin.

- Salamonin tanssilla on oma taso, liike ei kuvita Cagen teosta. Puhe on rauhallista, pehmeää englantia, josta saa helposti selvää, lupaa Kuorelahti. Hän lisää Salamonin luovan esitystilanteessa intiimin tunnelman, jossa jokainen katsoja kokee olevansa henkilökohtaisessa kontaktissa tanssijaan.

Tanssivaa huumoria

Festivaalin humoristinen ilta sisältää kaksi teosta. Pongo Land perustuu tanssija-koreografien kehojen erilaisuuteen. Saksalainen Hermann Heisig on pitkä ja hontelo, portugalilainen Nuno Lucas lyhytjalkaisena lähempänä lattiatasoa. Samassa illassa ranskalainen Clément Layes pohtii globaaleja ongelmia kuljettamalla konkreettisesti vettä paikasta toiseen.

Amerikkalainen Daniel Linehan on täydentänyt tanssiopintonsa Belgiassa Anne Teresa de Keersmakerin luotsaamassa P.A.R.T.S. –ohjelmassa ja esiintyy nykyään molemmin puolin Atlanttia. Helsinkiin Linehan tuo kaksi teosta. Montage for Three on nimestään huolimatta duetto, jonka ruotsalainen Salka Ardal Rosengren esittää yhdessä koreografin kanssa. Not about Everything on vuonna 2007 valmistunut soolo, jolla Linehan nousi tanssimaailman tietoisuuteen. Teos perustuu jatkuvaan dervissimäiseen pyörimiseen.

Uutta ja vanhaa sekoittaa Nicole Beutler, jonka teos 2: Dialogue with Lucinda perustuu nykytanssin uudistaja Lucinda Childsin teoksiin Radical Courses(1976) ja Interior Dram a(1977). Pelkistetty teos sisältää tarkkaan koreografioutua liikettä, joka Harri Kuorelahden mukaan lumoaa ja vangitsee.

Luennoitsija Kaliforniasta

Kansainvälisesti arvostettu tanssintuntija Susan Leigh Foster pitää festivaalilla kolme yleisölle avointa luentoa, jotka avaavat nähtäviä teoksia. Luennolla John Cage’s Dance Legacy hän tarkastelee säveltäjä John Cagen vaikutusta koreografeihin. Social Choreographies taas käsittelee sosiaalista koreografiaa. Näiden kahden Kaapelitehtaalla järjestettävän tilaisuuden lisäksi Foster puhuu Teatterikorkeakoulussa otsikolla Dancing for Hire. Luennolla hän tarkastelee tanssijaan kohdistuvia paineita jatkuvasti kansainvälistyvässä  maailmassa. Myös tämä luento on avoinna kaikille.

Festivaalin päätöspäivänä on mahdollista katsoa kaksi dokumenttia tanssitaiteilija Lucinda Childsistä. Vuonna 1940 syntynyt Childs työskentelee yhä ryhmänsä kanssa New Yorkissa.

Tiedot

Sivuaskel - Side Step Festival 2012

8.-12.2.2012

Ohjelma: www.sivuaskel.fi