Julkaistu: 08.12.2011

The Beast

Kuva: Ella Tommila/Kuvataiteen keskusarkisto
Näyttämön oranssi soputeltta on turvapaikka, jossa Sanna Kekäläinen tuo esiin ajatuksia elämästä ja maailmasta.

Koreografi, tanssitaiteilija Sanna Kekäläinen sekoittaa esitystaiteiseen teokseensa The Beast – a book in an orange tent yksityistä ja julkista politiikkaa ruumiista ja vallasta. Sooloteoksen keskiössä on Kekäläinen itse, joka tanssii, asettelee, pohdiskelee ja julistaa. Feministiset näkemykset yhdistyvät rohkeasti kuvitelmiin mustien taisteluista, uskontojen vallasta ja yksityisten ajatusten vapaudesta.

Tuuli ujeltaa, pää pilkistää oranssin soputeltan ovelta. Kekäläinen makaa teltassa ja pohtii muistamisen vaikeutta. Teltta on näyttämöksi rajatun valkoisen tanssimaton ulkopuolella, kuin piilopaikkana maailmalta. Sinne Kekäläinen palaa puhumaan asioitaan. Maailmassa vallitseva epätasa-arvo ei yllä telttaan asti. Sieltä kuullut sanat ovat kuin Kekäläisen pään sisäisiä ajatuksia, jotka yleisö sattumalta sattuu kuulemaan.

Valkealla näyttämöllä nähdään täyttä naisen elämää. Eri ikäkaudet vilistävät Kekäläisen paljaalla vartalolla. Lapsuuden ujous siirtyy nuoruuden catwalkin kautta vanhuuden raihnaisuuteen. Samalla kaikki sekoittuvat toisiinsa tanssijan kehon haaveiksi tai muistoiksi. Mieli lentää taivaisiin, mutta ruumis pitää naisen maassa. Suvereeni esiintyjä ottaa yleisön mukaansa vilkkaasti vaihtuviin teemoihin. Nopeat kohtaukset kytkevät ajatuksia ja tapahtumia yhteen.

Mustan miehen taakka

Feminismistä Kekäläisen ajatukset lentävät pian mustien asemaan, historiaan ja vapaustaisteluihin. A Black man’s burden -ajatus syntyi vastaiskuna Rudyard Kiplingin runoon valkoisen miehen ylemmyydestä. Tästä lähtökohdasta Kekäläinen antaa ajatusten lentää. Vauhdikkaissa pohdinnoissa nimet ja teoriat vilistävät. Kekäläinen pohjaa sanojaan monien filosofien töihin fantasioidessaan kaikkien ihmisten vapaudesta.

Liikkeellisessä kuvastossa vilahtavat Francis Baconin maalaukset paaveista, kun Kekäläinen asettuu kuvaan kuin maalaukseen. Mutta mukana hänellä on musta dildo.

Ajatuksia ja kysymyksiä

Sujuvasti uskontoihin siirtynyt julistus viittaa moneen muuhunkin suuntaan. Katsoja nappaa mukaansa, mitä ehtii. Osa viitteistä menee väistämättä ohi.

Asiat jäävät myös pohdituttamaan. Oliko mukana ajatuksia homojen oikeuksista, vai syntyivätkö ne vasta esityksen loputtua? Ainakin nainen julistaa haluaan olla pitkä musta mies, jolla on iso kalu. Mutta oliko se traagisuutta, peniskateutta vai huumoria, siinäpä kysymys. Kekäläinen syytää viitteitä ja kuvia ja elää ne kehossaan, mutta antaa katsojan järjestää julistukset mielessään.

Tiedot

Sanna Kekäläinen :

The Beast – A book in an Orange tent

Esitykset
27.11. klo 15 ensi-ilta
30.11. klo 19
2.12. klo 19
4.12. klo 15
7.12. klo 19
9.12. klo 19
11.12. klo 15
14.12. klo 19
16.12. klo 19
18.12. klo 15
Kiasma-teatteri, Mannerheiminaukio 2, Helsinki
Liput 15/10 €

Lippuvaraukset
Kiasma-info puh. 09 1733 6501

 

Koreografia, kokonaissuunnittelu, teksti ja tanssi
Sanna Kekäläinen
Koreografin assistentti ja tuotantovastaava
Lilja Lehmuskallio
Mediataide
Sini Haapalinna
Valosuunnittelu
Heikki Paasonen
Valokuva
Sari Tervaniemi
Tuotanto
Kekäläinen & Company / Kiasma-teatteri
Yhteistyössä Dansens Hus, Stockholm

www.kekalainencompany.net/