Julkaistu: 05.10.2011

Moby Dick

Foto: Valtteri Kantanen
Skickligt djupgående valjakt med äventyrskänsla.

Moby Dick på scenen ”Den lilla skillnaden” är en viktig händelse för konsten på svenska i Finland: Med glädje kan man konstatera att Svenska Teatern nu har en inriktning på mer fördjupning och variation i sin repertoar.

I en föredömligt enkel scenografi av Nina Swens – fonden av segelduk, tre master och en kista på scenen är allt –  får vi möta historien om besättningen på skeppet Pequod som idkar valfångst, i synnerhet jakten på den enorma, vita valen Moby Dick. Skeppet anförs av den enbente kapten Ahab, en man full av hat och hämndlystnad mot Moby Dick som tagit hans ena ben. Moby Dick, å sin sida, är en mångfasetterad symbol med både farlighet och naturkraft, samtidigt offer för människans rovdrift.

Föreställningen riktar sig till barn över tio år, och kan ha glädje av den påtagliga äventyrskänslan i berättelsen. För en vuxenpublik framstår frågeställningen i all sin enkla komplexitet: Kapten Ahab och den vita valen kan ses ur alla möjliga förtrycksperspektiv – naturexploatering, diktatoriska samhällssystem, könsmaktsordning, främlingshat, krigiskhet, utnyttjande – eftersom pjäsen (och boken) undersöker mekanismerna i det förhållningssättet, som vi alla bär inom oss, mer och mindre.

Regin av Andreas Müller-Liebenau låter de tre skådespelarna komma till sin rätt i alla roller. En stor del av föreställningen tycks vila enbart på Niklas Häggbloms uttrycksfulla ansiktsmuskler, medan Niklas Åkerfelt balanserat ger oss kapten Ahabs galna hämndlystnad. Kaptenen blir ändå mänsklig - lite patetisk i sin oförmåga att förlåta - och det är viktigt. Rollbytena får en speciell betydelse  i den här föreställningen, så att t.ex. berättaren, matrosen Ismael, också gestaltas av Åkerfelt. Kristofer Möller kompletterar mångsidigt, bland annat som val.

Scenen är bakåt helt omgärdad av segelduk, vilket inte enbart ger fartygskänsla utan också kan ge associationer av att rollerna befinner sig inne i en människas huvud, och alltså är aspekter av jaget. Musiken framförs av skådespelarna med en känsla för helheten som är sällsynt. Att boken och föreställningen kan sägas företräda ett traditionellt manligt perspektiv kan vi däremot strunta i: Frågeställningarna gäller oss alla.

Moby Dick är en föreställning som alla mår bra av att se: Den lyfter fram en problematik som ofta sopas undan. Samtidigt är föreställningen inte påträngande utan åskådaren kan också välja att enbart fokusera på det spännande och äventyrliga i sjöfarten. För den som vill fördjupa sig ytterligare rekommenderas boken varmt.

Tiedot

Moby Dick

Premiär på Svenska Teatern: Den lilla skillnaden  21.9.2011

Text: Herman Melville

Dramatisering: Erik Schäffler, Uwe Schade, Heino Sellhorn, Thomas Brammer

Översättning: Andreas Müller-Liebenau

Regi: Andreas Müller-Liebenau

Scenografi: Nina Swens

Kostym: Kaisa Rautakoski

Mask: Pirjo Ristola

Musik: Arbetsgruppen

Ljus: Tom Laurmaa

Ljud: Tobias Björkwall

Medverkande: Niklas Åkerfelt, Niklas Häggblom, Kristofer Möller

www.svenskateatern.fi