Julkaistu: 01.09.2011

Susana Baca

Perulaisen laulajattaren tulkinnoissa kuuluu latinalaisamerikkalaisen musiikin koko kirjo.

Äskettäin kotimaansa Perun kulttuuriministeriksi valittu Susana Baca (s.1944) saapuu konsertoimaan Savoy-teatteriin syyskuussa. Baca alkoi saavuttaa mainetta laulajana vasta kypsemmällä iällä ja on noussut viimeisen parin vuosikymmenen aikana maailmanmusiikin kärkeen.

Baca on levyttänyt neljätoista albumia, joista viimeisin Afrodiaspora julkaistiin viime keväänä. Uudella levyllään Baca pysyy uskollisena omalle tyylilleen, jossa hän yhdistelee rohkeasti afrikkalaisia ja latinalaisamerikkalaisia juuriaan, perinnesoittimia ja musiikkityylejä. Baca on musiikkiuransa lisäksi tehnyt merkittävää työtä afroperulaisen historian tutkijana ja säilyttäjänä perustamalla miehensä kanssa Instituto Negrocontinuon, jossa afroperulaista kulttuuria vaalitaan ja kehitetään.

Bacan tulkitsemassa musiikissa perinteisillä perkussiosoittimilla on merkittävä rooli. Pääosassa ovat varsinkin perulainen puusta valmistettu, laatikkomainen cajón ja quijada de burro, aasin leuasta tehty afroperulaisen musiikin perinnesoitin sekä nigerialainen, savesta valmistettu udu. Rytmimaailma, joka Afrodiasporalla vallitsee, lainaa monen latinalaisen Amerikan maan kulttuurista. Baca selventää internetsivuillaan laajasti kappaleidensa taustoja. Avausraita Detras de la Puerta on yhdistelmä kolumbialaista cumbiaa ja perulaisia rytmejä, Coco y Forro esittelee Koillis-Brasilialle ominaisia rytmiperinteitä, Taki Ti Taki on alkuaan venezuelalainen kappale, ja Plena y Bomba puolestaan lainaa rytmityksensä Puerto Ricosta.

Baca on esittänyt sielukkaalla äänellään mm. kotimaansa runoilijoiden tekstejä, mutta Afrodiasporalla niitä ei kuulla. Laulukielenä toimii pääosin espanja, mutta mukana on myös portugalia (Coco y Forro) ja englantia (Hey Pocky Way). Muusikot ja säveltäjät ovat latinalaisen Amerikan parhaimmistoa ja Baca on valinnut mukaan teokset mm. Kolumbiassa mainetta niittäneeltä laulaja-lauluntekijä Ivan Benavidesilta (Detras de la Puerta) sekä perulaiselta nuorelta säveltäjältä Javier Lazolta (Bendicime).

Afrodiaspora valloittaa kuulijan helposti latinalaisen Amerikan rikkaan musiikkikulttuurin hienolla läpileikkauksella. Muutama kupru kuitenkin löytyy - Hey Pocky Way, jonka laulajatar valitsi levylle kunnianosoituksena New Orleansille ja sen musiikkiperinteille, tuntuu kokonaisuuteen suhteutettuna irtonaiselta. Plena y Bomballa puolestaan kuullaan Rene Perezin toimesta rap-osuus, joka tuntuu  kömpelöltä yritykseltä ujuttaa mukaan nykypäivän musiikkikulttuurin elementtejä.

Afrodiasporasta saa parhaiten kuulemisen riemun irti heittäytymällä sen mukaan.  Latinalaisamerikkalaisten rytmien nyanssierot jäävät asiaan uppoutumattomalta huomaamatta, mutta tunnelataus välittyy varmasti. Bacaa on tituleerattu diivaksi. Tittelin paikkansa pitävyyden voi todeta itse Savoy-teatterissa 21. syyskuuta. Jotain kuitenkin laulajattaren esiintymiskarismasta ja itseensä suhtautumisesta kertoo, että Afrodiasporan päättää Bacalle omistettu, Victor Merinon säveltämä ja perulaisen salsalaulaja Carlos Mosqueran esittämä Canta Susana, jonka Merino sävelsi nähtyään laulajattaren konsertin.

 

 

Tiedot

Susana Baca

Savoy-teatterissa 21.9.2011
Liput 36e/34e

www.savoyteatteri.fi