Julkaistu: 18.08.2011

Stage 2011

Stagen ohjelmistossa on mm. Anni Ojasen ja Juhan Ulfsakin ohjaama Viha sydämessä. Kuva: Yehia Eweis
Stage-festivaalin Future Factory tutustuttaa tulevaisuuden teatterintekijöihin.

Korjaamon Stage-teatterifestivaaliin 17.8.-31.8. kuuluu ulkomaisten ja kotimaisten vierailuesitysten lisäksi Future Factory -sarjaksi nimetty kokonaisuus. Siinä esitellään 26.8.-28.8. kotimaisen teatterin nousevia kykyjä. Kahden vastavalmistuneen ohjaajan ammattiteatteriproduktioiden lisäksi sarjaan kuuluu Teatterikorkeakoulun esityksiä ja työpaja.

Helsingin Juhlaviikkojen aikana pidettävä Stage-festivaali on kasvanut mittavaksi ja merkittäväksi teatterikatselmukseksi. Kiinnostavan lisän ohjelmistoon tuo Future Factory, joka antaa esimakua tulevaisuuden teatterista.

- Valitsemamme esitykset edustavat uutta ja erilaista teatteria. Samalla halusimme tuoda suuren yleisön tietoisuuteen Teatterikorkeakoulun monimuotoisuutta, sanoo Teatterikorkeakoulun tiedottaja Jaana Forsström.

Ohjelmistoon kuuluu dramaturgiopiskelijoiden yhdessä draamatyöpajassa syntynyt You ̓re my hit and You ̓re my shit.

- Tässä teoksessa eri vuosikurssien dramaturgiopiskelijat ovat tuottaneet tekstiä erilaisin metodein ja työstäneet niitä. Tällainen kollektiivinen kirjoittaminen ainakin edustaa uudenlaista ajattelua.

Huomisen näytelmäkirjailijat sparraavat toisiaan eivätkä tee työtään omissa kammioissaan.

- Monet esityksen tekstit ruotivat arkipäivää ja yhteiskuntakritiikkiäkin on mukana. Esityksessä kuullaan myös paljon musiikkia.

Tanssi x 3 -illassa nähdään yksi väitöstutkimuksen taiteellinen osio sekä kaksi kandidaatin tutkinnon esityksellistä osaa. Tanssiteokset Ruotuun taipumaton, Jäyhyysmomentti ja Perttu Almio tanssii ruusuja muistuttavat Teatterikorkeakoulun tanssipuolesta.

Ruotuun taipumaton -esitys on valmistunut Anita Valkeemäen väitöstutkimuksen taiteelliseksi osioksi. Liikeaineisto on poimittu vauvan kehityksen ensireflekseistä, jotka auttavat selviytymään elämän ensihetkestä syntymän jälkeen sekä rakentavat pohjan myöhemmälle toiminnalle, oppimiselle ja osaamiselle.

- Tanssisarjassa näkyy myös se, että Teatterikorkeakoulussa tehdään yhä enemmän taiteellista tutkimusta. Sitä ei moni vieläkään tiedä.

Valo- ja äänisuunnittelun laitos esittäytyy Kehiö-esityksessä. Kehiö on visuaalinen konsertti, jonka lähtökohtana oli tutkia muun muassa äänellä esiintymistä.

- Esityksessä on panostettu valoon ja ääneen. Ne ovat tärkeimpiä. Tarinaa ei välttämättä ole. Kehiössä pohditaan, mitä kaikkea ääni ja valo voivat esityksessä olla.

Ääni voi ollakin ikään kuin esitys ja ihmiset lavastus. Esityksessä nähdään esimerkiksi tyhjiä pukuja sekä pukuja, joissa on ihmisiä sisällä.

- Esitys rikkoo perinteisiä raja-aitoja.  Katsojan täytyy muodostaa uudenlainen suhde ääneen, valoon ja lavastukseen.

Harjoitusprosessin aikana Kehiöstä muodostui ennen kaikkea esitys, ei tutkimus. Kehiön on ideoinut Suomen Teatteriorkesteri. Se on vapaamuotoinen ensemble, jonka kokoonpano muodostuu aina kulloisenkin produktion tarpeiden mukaan.

Stagen ohjelmistossa nähdään myös nuoria kykyjä: Anni Ojasen ja Juhan Ulfsakin ohjaama Viha sydämessä sekä Sini Pesosen ohjaama ja Jussi Moilan käsikirjoittama Paratiisi.

Tänä vuonna koko festivaalin esityskavalkadi on erityisen tiukasti politiikassa kiinni. Kansainvälisen sarjan esityksistä tunisialaisen taiteilijaparin Jalila Baccarin ja Fadhel Jaibin Amnesia sai ensi-iltansa viime vuoden vaihteessa juuri ennen Tunisian vallankumousta.  Esitys ennakoi vallankumousta kertomalla diktaattorin tuhosta.

Yhteiskuntaa kommentoivia esityksiä on oikeastaan huiman paljon: kroatialaisen Oliver Frljicin Kirottu olkoon isänmaan petturi kuvaa kyynisesti poliittista teatteria, Valentin Dhaenensin Suurisuu taas koostuu poliittisten puheiden katkelmista, Mikhail Ugarovin Tunti kahdeksantoista minuuttia kertoo asianajaja Sergei Magnitskyn kuolemasta, joka tapahtui hämärissä olosuhteissa. Esitys asettaa Magnitsyn kuoleman aiheuttaneet ihmiset yleisön eteen.

Ulkomaiseen sarjaan kuuluu myös usein Suomessa usein vierailleen Alvis Hermaniksen Latvialainen rakkaus, joka kertoo eronneen kaipauksesta rakkauden perään.

- On hienoa, että Teatterikorkeakoulu saa mahdollisuuden esitellä toimintaansa ja samalla jatkaa esitysten elinkaaria juuri Stagen korkeatasoisen ohjelmiston lomassa, sanoo Forsström.

Tiedot

Stage-festivaali 2011

17.8.-31.8.2011

Ohjelma: www.korjaamo.fi/fi/stage2011