Julkaistu: 18.11.2010

30+ sisarta

Malmitalossa saa ensi-iltansa Hanna Rytin sovitus teatteriklassikosta.

Kolme sisarta istuu leppoisasti filtillä toisiinsa nojaillen hörppimässä teetä. Yhtäkkiä viereen tulee itsetietoinen daami ja juo myös teetä filtillä. Mutta hänelläpä onkin teekeksejä, joita sopii nautinnollisesti syödä. Tästäkö sisaret kateellisiksi: eihän tee ilman keksiä maistu miltään! Herää kysymys: miksi ette sitten ostaneet teekeksejä?

Muun muassa tällaisia hauskoja assosiaatioita herättelee Hanna Ryti uusimmassa ohjauksessaan 30+ sisarta, joka nähdään Reunaryhmän toteutuksena Malmitalossa 24.11. alkaen.

Kollektiivi koostuu monipuolisesti itseään kouluttaneista taiteilijoista, mukana on draamatyöläisiä ja sirkuslaisia. Ryhmä etsii fyysisen teatterin mahdollisuuksia siten, että juoni, teksti, läsnäolo ja ilmaisu muodostavat eheän kokonaisuuden. Mukana voi siis olla pantomiimia ja vaikkapa ilma-akrobatiaa, kuten tulevassa esityksessä. Mutta miten päädyttiin Tšehovin klassikkoon Kolme sisarta?

- Ajatus työstää jotakin klassikkoa lähti oikeastaan koko ryhmästä, mutta minulle nousi tärkeäksi ns. ”sitku”-teema. Tällä tarkoitan elämänasennetta, että todellinen elämä avautuu vasta, kun saa jotakin tehdyksi tai saa jonkin hyödykkeen, Hanna Ryti sanoo.

- Tiedättehän - sitku on oma kämppä tai se on maksettu, sitku saan maisterin paperit, sitku saan paremman tietokoneen, listahan on loputon. Kolmen sisaren tietty paikalleenjämähtäneisyys antoi mahdollisuuden käsitellä teemaa, kuvailee Ryti prosessin syntyvaiheita.

Kolmea sisarta, Irinaa, Mašaa ja Olgaa, esittävät Linda Sten, Johanna Peltonen ja Mari Pöllänen. Heidän veljeään Andreita tulkitsee Pauli Konttajärvi ja vaimoaan Nina-Natashaa Mia Silvennoinen. Esityksessä on myös arvoituksellinen valkoinen upseeri, Mia Lindholm. Mitä tämä hahmo edustaa?

- Lindholmin hahmo edustaa menneitä sukupolvia, kuten sisarusten isää, mutta etenkin harmoniaa, kykyä elää tässä hetkessä. Hän on eräänlainen rauhan tuoja. Lindholmin hahmoon liittyy myös ilma-akrobatiaa, Ryti kertoo.

Kolme sisarta kuuluu Tšehovin tunnetuimpien ja esitetyimpien näytelmien joukkoon. Siinä tiivistyy omaperäisellä ja kiehtovalla tavalla niin sanottu tšehoviaaninen tunnelma, jossa haikaillaan menneisyyden perään, istuskellaan teellä, kaivataan kovasti Moskovaan, jossa kaikki oli paremmin ja ihmetellään, kuinka elämä liukuu ohi. Mitä elementtejä 30+sisarta -esitykseen imeytyi alkuperäisteoksesta?

- Ryhmässä siis mietittiin, että olisi mielekästä käyttää pohjana valmista näytelmää. Kun teema alkoi kypsyä päässäni, tuntui mielekkäältä käyttää Kolmea sisarta. Emme seuraa juonta orjallisesti, vaan etenkin teemaa, kyvyttömyyttä elää tässä hetkessä. Esityksen nimi taas viittaa päälle kolmekymppisten kriiseihin ja juuri tähän sitku-ajatteluun, Ryti kertoo.

- Hanna toi harjoituksiin tekstiä, jonka pohjalta lähdimme kokeilemaan erilaisia toteutusmahdollisuuksia. Joskus tekstiä suodattui pois, joskus taas Hanna tarkensi jotain ideaa, ryhmän näyttelijät kuvailevat esityksen syntyprosessia.

Sarkastisen sanonnan mukaan sitkua seuraa mutku. Eli kun jotakin saavuttaa, se ei kelpaakaan tai se ei ollut sellaista, millaiseksi sen oli kuvitellut. Alussa kuvailemani harjoituksissa näkemäni kohtaus jatkuu siten, että sisarukset pihistävät viereisen filtin daamilta keksejä. Mutta kun daami tempaisee vielä naukkupullon esiin teetä terästääkseen, loksahtavat siskosten leuat lopullisesti auki. Hauska oivallus kateudesta ja mutku-ajattelusta. Ovatko nämä teemat pohdituttaneet ryhmää yksityiselämässäkin?

- Kyllähän sitä kateuden kanssa kamppailee, Peltonen naurahtaa.

- Ajassamme korostuu myös tietty turhamaisuus ja yksilöllisyyden tavoittelu; haluan näyttää boheemilta teatterilaiselta, mutta ei liiaksi, hän lisää.

- Vaatii peiliin katsomista olla rehellisesti iloinen, vaikka kollegan saaman apurahan puolesta, Ryti miettii.

Nykyisin puhutaan paljon sellaisista oudolla tavalla unohdetuista arvoista, kuten läsnäolosta, tässä hetkessä elämistä ja muodikkaasti downshiftingistä. Mitä ajatuksia nämä arvot herättävät?

- Jokin aika sitten ainakin freelance-näyttelijän näkökulmasta oli muodikasta sinkoilla sinne tänne ja pitää almanakka täynnä. Nyt alkaa muodikkaampaa olla välillä aivan itsekseen, tavoittamattomissa, eikä olla koko ajan Facebookissa tai kännykkä päällä, ryhmä tuumii yhdessä.

30+sisaressa tärkeässä osassa tulee olemaan Georgios Apostolakisin suunnittelema musiikki. Lavastusta ei tarvita, näyttelijöiden kehollinen kieli ja pienimuotoinen rekvisiitta riittävät. Eero Erkamon suunnittelemissa valoissa nähdään taustaprojisointeja, kuten teemaan sopivasti television lumisadetta.

Näiden esityksen nostamien teemojen käsittelyyn on rakennettu myös tilattavissa oleva työpaja.

Tiedot

30+ sisarta

DRAMATURGIA JA OHJAUS: Hanna Ryti
KOREOGRAFIA: Nina Mamia ja työryhmä
ROOLEISSA: Linda Sten, Johanna Peltonen, Mari Pöllänen, Mia Silvennoinen, Pauli Konttajärvi, Mia Lindholm
MUSIIKKI: Georgios Apostolakis
PUVUT: Sanna Pietilä
VALOT: Eero Erkamo
GRAFIIKKA: Tuomas Karppinen

Esitykset Malmitalossa
24.11 klo.19 ensi-ilta,26.11 klo.10 huom aika!,26.11 klo.19,27.11 klo.16 huom aika!
30.11 klo.19, 1.12 klo.19, 3.12 klo.19, 4.12 klo.19
Liput Malmitalosta arkisin ma–pe klo 12–18:(09) 310 12000 tai lippupalvelusta. Tilaa työpaja puh.0405037934. Työpaja toteutetaan erikseen sovittuna aikana tilaajan tiloissa.

Lisätiedot: www.reunaryhma.com
www.malmitalo.fi