Julkaistu: 21.10.2010

Pavlovan koe

Ohjaaja Pauliina Hulkon luomassa esityksessä tutkitaan liikkeen havainnointia ja tallennusta.

Pavlovan koe on kaupunkivaellus sisätiloissa. Kiasman arkkitehtuuri antaa sille jännittävät puitteet, yleisöä voi kuljettaa kiinnostavissa koloissa menemättä varsinaisiin näyttelytiloihin.

Ohjaaja Pauliina Hulkon yhdessä tanssija Veli Lehtovaaran, cembalisti Assi Karttusen ja huilisti Jone Takamäen kanssa luoma Pavlovan koe vie pienen yleisöryhmän Kiasman aulatiloihin. Veli Lehtovaara luo esitykseen harmonisen tunnelman ja ohjailee yleisöä paikasta toiseen pehmeän ystävällisesti. Hän liikkuu selkeästi artikuloiden ja puhuu rauhallisesti. Välillä soi aulan parvelle sijoitettu cembalo, myöhemmin aulassa kaikuvat shakuhachi- ja hochiku-huilut.

Pavlovan koe viittaa venäläiseen ballerina Anna Pavlovaan (1881 -1931), vaikka kokeellisuuden voisi liittää Pavlovin koiraankin, venäläisen fysiologin Ivan Pavlovin(1849-1936) teoriaan ehdollistumisesta. Koiriksi yleisö ei silti ehdi samastua, vaikka seuraakin tanssijaa kuuliaisesti. Tanssija Veli Lehtovaaraa kenties voisi koiraksi ajatella, kun hän putoaa polvilleen ja lähtee kiipeämään vinoa käytävää nelinkontin, paksu parta leukaa pidentäen.

Huomaamatta alkava esitys

Esitys alkaa kuin varkain. Kiasman museo on vielä auki, ihmisiä lähdössä. Ensi-illassa kuin esitykseen kuuluen ryhmä ulkomaalaisia otti muistokuvia porukastaan tanssijan aloitellessa esitystään pääoven edessä.

Osa museovieraista jäikin katsomaan, kuuntelemaan Assi Karttusen hienosti tilaan sopivan cembalon ääntä. Mutta kaupunkivaelluksen tyyli toimii, ja useimmat lippua ostamattomat lähtevät vähitellen. Museon sulkemisajan tullessa Lehtovaara pyytää ulkopuolisia poistumaan, esityslippua vastaan taas saa tuolin.

Kaikille avoin osio on luentodemonstraatio. Lehtovaara kertoo kolmijakoisesta Sarabandesta ja sen alkunuoteista 1500–luvulta. Esimerkit soittaa Assi Karttunen, hänen varjokuvansa heijastuu Kiasman seinään ja musiikki monistuu kaikuisissa seinissä luoden menneiden aikojen ylvään tunnelman. 1700–luvulta Lehtovaara tuo esiin Ranskan aurinkokuninkaan Ludvig XIV koreografin Raoul Auger Feuilletin ja tämän kehittämän maailman ensimmäisen tanssin notaation eli muistiinkirjaamistavan.

Kun yleisö jo istuu Kiasman vinolla käytävällä, Lehtovaara sanallistaa Anna Pavlovan tanssia, sitten piirtää Pavlovan tanssiman reitin näyttämölle. Nykypäivä kohtaa Kuolevan joutsenen, kun Lehtovaara tulkitsee alkuperäisen koreografian cembalon soidessa. 2000- luvun joutsen on mahtava, liikkeistä on tiivistynyt olennainen minimalistiseksi, tarkaksi liikemateriaaliksi. Pavlovan tanssi seinäheijastuksena on myös hieno.

Tanssin ammattiasioita

Tanssin notaatiot ja tanssijan reitin piirtäminen lattiaan ovat hiukan sisäpiirin juttuja ja kiinnostuksen kohteita. Tanssi-ihmisille selostus, notaatio ja reitit ovat tuttuja ja mielenkiintoisia. Mukaan pääsee parhaiten, kun tietää asiasta hiukan käsiohjelmaa enemmän. Katsojat istuvat jonossa /rivissä kaarevalla, nousevalla käytävällä, ja huomaan joidenkin ympärilläni olevien katsojien putoavan kelkasta. Joku katsoo ohjelman kannessa olevaa kuvaa näyttämöstä. Siitä näkee näyttämönä toimivaa pääaulaa selkeämmin Lehtovaaran selostaman näyttämön kuvan ja tanssin tekemän reitin.

Myöhemmin Lehtovaara toistaa liikkeitään pienemmässä tilassa, aikaisempaa lähempänä katsojia. Puhe tulee tanssijan paidan sisään piilotetusta kaiuttimesta. Välillä puhuu mies, välillä nainen, kaikesta ei saa selvää. Englanninkielisestä selostuksesta mieleen jää jonkun kuvailevan tanssijan jalan liikettä jalkapalloilija Steven Gerrardin potkun kaltaiseksi.

Tunnelma kantaa

Esityksestä jää rauhallinen mieli, Lehtovaaran hahmo on selkeä, vakaa, turvallinenkin. Esitys on hienotunteinen, yleisö ei pakolla joudu esiintymään, vaikka Lehtovaara jonkun kerran huomioikin yleisöään. Hän huomaa ’raitapaitaisen naisen koskettelevan kaulakoruaan’, tai istuessa ’olkapään painautuvan vierustoverin olkaa vasten’. Tunnelma pysyy rauhallisena ja tilanne Lehtovaaran hallinnassa koko esityksen ajan. Muusikoiden soittamat sävelmät yhdistävät ajatuksia.

Tiedot

Pavlovan koe

Pavlova Experiment/Expérience

TYÖRYHMÄ
ohjaaja: Pauliina Hulkko
esiintyjät: Assi Karttunen, cembalo
Veli Lehtovaara, tanssi
Jone Takamäki, shakuhachi- ja hochiku-huilut
äänisuunnittelija: Timo Muurinen
lavastaja: Samuli Naamanka

Ensi-ilta ke 20.10. klo 20.
Muut esitykset pe 22.10. klo 20,
la 23.10. klo 17:30, ke 27.10. klo 20,
to 28.10. klo 20, pe 29.10. klo 20, s
u 31.10. klo 17:30, ke 3.11. klo 20

Liput 15/10 e
Varaukset Kiasman info 09–1733 6501