Julkaistu: 27.08.2009

Kiasma-teatterin syksy 2009

Kiasma-teatterin syksyssä nähdään sitä, mitä pitäisi nähdä teattereissa ylipäätään enemmän. Uudet tuulet, muotokokeilut, taiteenlajien väliset rajapinnat, tutkimuksellisuus ja työpajat takaavat inspiroivasti löytöretkeilevää esitystaidetta.

- Niin, onhan se harmi, että suuret instituutiot avautuvat niin vähän kaikelle uudelle. Kiasma-teatterin ohjelmisto ainakin omalta osaltaan kuitenkin paikkaa tätä puutetta, miettii tuottaja Riitta Aarniokoski.

Uusi on suhteellinen asia. Monet Kiasma-teatterin tämän syksyn taiteilijoista jatkavat monivuotista yhteistyötään Kiasman kanssa, kuten muun muassa Masi Eskolin, Julius Elo ja Oblivia-ryhmä. Jatkuvuuden hakeminen antaa esitystaiteilijoilla mahdollisuuden työskennellä edes jossain määrin pitkäjänteisemmin.

- Taiteilijat ovat myös vahvasti mukana vaikuttamassa Kiasma-teatterin toimintaan, olemme jatkuvasti heidän kanssaan keskusteluyhteydessä.

Syyskuun loppupuolella esitettävä Sellainen kuin – päällekirjoituksia hyvään on jatkoa vuonna 2006 toteutetulle, nimensä mukaisesti pimeässä tapahtuneelle Pimeälle projektille. Pimeän projekti tarkasteli kysymyksiä näkemisestä, näkyvyydestä ja niiden rajalla olemisesta esityksellisen installaation keinoin pimeässä. Samalla se vastusti esitystraditioon liittyvää katseella hahmottamisen vaatimusta.

- Sellainen kuin – päällekirjoituksia hyvään taas tapahtuu valossa ja osittain katsomosta katsoen. Tärkeää esityksessä on ajatus yhteisestä näyttämöstä. Millainen voisi olla erimielisten yhteisö teatterin tekemisen ympäristönä? Esityksessä harjoitellaan yhdessäoloa sekä hyvyyttä, juuri sitä mikä ei ole tästä maailmasta ja joka on ihmiselle mahdotonta.

Yhteistyö taiteilijoiden kanssa ei Kiasma-teatterissa jämähdä vain konsultaatiosuhteeksi, vaan koko ajan aktiivisesti etsitään uusia tulokulmia. Syksyllä Kiasma-teatterissa järjestetään jälleen /teatteri.nyt -tapahtuma, joka täyttää jo viisi vuotta. Singaporelainen Ong Keng Sen vetää taiteilijoille taiteilijalaboratorion, jossa pohditaan laajasti käsityöläisyyttä.

- Laboratorion tulokset esitetään yleisölle viimeisenä päivänä ja ne kestävän koko sen päivän.

Julius Elo ja työryhmä keskittyvät Dialogues-esityksessään esiintyjän ja katsojan välisiin suhteisiin. Kaikki kohtaukset toteutetaan niin, että katsoja ja esiintyjä sopivat kohtauksen toteuttamisesta.

Kansainväliset vieraat muodostavat lähes puolet Kiasma-teatterin syksystä. Lokakuun puolessavälissä estradin nappaa performanssiryhmä Detached retina X, joka pistää pystyyn luentoperformanssin Yar Habnegnalin elämäntarinasta. Habnegnal oli 60-luvulla yhdysvaltalainen vasemmistoradikaali joka osallistui Vietnamin sotaan ja teki täyskäännöksen aatteissaan. Hän kiinnostui äärioikeistolaisista ajatuksista. Myöhemmin hän suuntautui jälki-eskatologiaan, joka on uskontoihin liittyvä oppi maailman viimeisistä tapahtumista.

Lokakuun alussa flaamilainen filosofi Pieter de Buysser sekä kanadalainen kirjailija ja teatterintekijä Jacob Wren tuovat Kiasmaan pohdintansa. He ovat päättäneet yhdistää terävän pessimismin ja naiivin optimismin.

- An anthology of optimism -esityksessä kysytään, mitä kaikkea optimismi voi tänä päivänä olla. He rummuttavat tavallaan eräänlaisen kriittisen optimismin puolesta, he tuovat optimismin ja pessimismin näyttämölle aika minimalistisin keinoin. He käyttävät piirtoheitinkalvoja high tech –laitteiden sijaan.

Syksyssä koetaan näiden lisäksi Pauliina Hulkon esitysdemonstraatio. Myös mystinen Toisissa tiloissa -ryhmä hakee jälleen halukkaita Salaiselle uudelleenkoulutusleirilleen, johon voivat ilmoittautua kaikki halukkaat.

Kiasma-taetterin teokset eivät useimmiten perustu mihinkään valmiiseen näytelmään. Mutta eikös niissä ole usein huomattavan paljon tekstiä, joko esityksessä tai ainakin sen taustamateriaalissa?

- Se on totta, että Kiasma-teatterin esityksissä tekstikin elää, vaikka eri tavalla kuin monissa perinteisemmissä teattereissa. Se, miten tekstiä käytetään ja millainen asema sillä on kokonaisuudessa, tekee useista produktioistamme valtavirrasta erottuvia, Aarniokoski sanoo.

Tiedot

Kiasma-teatterin syksy 2009

Helsingin Esitystaiteen Keskus: Sellainen kuin – päällekirjoituksia hyvään
teatteri.nyt -festivaali
Pieter de Buysser ja Jacob Wren: An Anthology of optimism
Pauliina Hulkko: Pavlovan koe nro 1
Toisissa tiloissa: Salainen uudelleenkoulutusleiri
Detached retina X: Yal Hasbnegnal
Julius Elo ja työryhmä: Dialogues
Ong Keng Senin laboratorio: Is performance the future craft of the 21th century?