Julkaistu: 07.04.2009

Regina

Reginan kolmas pitkäsoitto Puutarhatrilogia rehevöittää yhtyeen musiikkilinjan helpommin lähestyttäväksi.

Kuten monen nyky-yhtyeen, niin myös Reginan taival musiikkimaailmassa alkoi internetissä julkaistujen demokappaleiden myötä. Vuonna 2004 julkaistut pari raitaa johtivat keikkapyyntöihin ja jo ensimmäisen esiintymisensä jälkeen yhtye solmi levytyssopimuksen. Esikoisalbumi Katso maisemaa julkaistiin kiitettävällä kohulla vuonna 2005. Laulaja Iisa Pykärin persoonallinen, minimalistisen heleä ääni sekä yhtyeen kahdeksankymmentäluvun aineksilla kyllästetyt elektropopkappaleet jakoivat vahvasti mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Varmaa oli jo tuolloin, että yhtyeellä on täysin oma linjansa musiikin suhteen ja selvä ambitio tehdä sitä omin ehdoin. Reginan monitoimimies Mikko Pykäri onkin tuottanut kaiken yhtyeen musiikin tähän mennessä. Miehen osuus bändin tekemisistä on muutenkin laaja, sillä tuottajan roolin lisäksi hän soittaa kitaraa, bassoa, säveltää, sovittaa, miksaa ja hoitaa ohjelmoinnit. Pykäreiden lisäksi Reginan kokoonpanoon on vakiintunut rumpali Mikko Rissanen.

Esikoista seurannut Oi miten suuria voimia (2007) hienosääti ja uudisti esikoisen parhaita puolia sekä kypsytti sanoituksia lievästi. Kolmannen albumin myötä totutun railakkaan leppeyden sekaan on sekoittunut nyt myös tummempia piirteitä, kuitenkaan tekemättä Puutarhatrilogiaa raskaaksi.

Esimerkiksi Totuus minusta maalaa hengästyttävän ja painostavan kuvan itsenä nolaamisesta johtuvasta ahdistuksesta ja Saanko jäädä yöksi -kappaleessa pelätään jo ympäröivää maailmaa, josta kuitenkin löytyy turvapaikka kaiken vilinän keskellä.

Kepeää kesäistä ja unenomaista tunnelmaa, jota yhtye on viljellyt aikaisemmilla albumeilla, löytyy myös Puutarhatrilogialta varsinkin kappaleesta Terveiset päiväntasaajalta. Yllättävimpiin kappaleisiin kuuluu romanttinen Tango Merellä, joka poikkeaa muusta linjasta haitariviritelmineen, mutta kuitenkin loksahtaa osaksi Reginan tyyliä.

Levyn kymmenen kappaletta muodostavat rytmiltään eräänlaisen urbaanin soundtrackin, jossa sanoituksista vastaavan Iisa Pykärin kirjoittamalla lyriikalla on ratkaiseva rooli. Laulajattaren eläytymiskyky luomiensa henkilöiden kokemusmaailmaan on vangitseva. Kappaleiden tarinoiden seuraamisen tosin tekee välillä haastavaksi - Pykärin artikulaatiota moittimatta - useissa kappaleissa toistuva sanojen väärinkuulemisen vaara. Tämä tuo oman hauskan aspektin kuunteluun, vaikka tuskin yhtye on tähän pyrkinyt.

Puutarhatrilogiaa on kokonaisuudessaan edeltäjiään helpompi lähestyä, sillä se on jossain määrin rikkaampi myös soitannollisesti, mukaan on poimittu koneellisten äänien lisäksi enemmän tunnistettavia orgaanisia instrumentteja. Useissa kappaleissa kuultavat särkyvät tai vääntyvät soinnut luovat kiehtovaa vinksahtanutta tunnelmaa – esimerkkinä Tapaa minut aamulla -kappaleen intro.

Regina tuntuu löytäneen paikkansa kotimaan musiikkikentällä muidenkin kuin marginaalimusiikin ystävien joukossa - tästä kielii uuden albumin hieno listasijoitus. Ulkomaista läpimurtoa on myös lämmitelty julkaisujen muodossa Ruotsissa, Taiwanissa ja Japanissa. Kotimaan lisäksi Regina on keikkaillut ympäri Eurooppaa, Baltian maita sekä Venäjällä. Reginan live-esiintymiseen oman viehkeytensä tuo nukkemaisen kauniin Iisa Pykärin vaihtuva ja varman persoonallinen esiintymisgarderobi.

Tiedot

Regina

Kulttuuritehdas Korjaamon Vaunuhallissa 18.4.2009
Liput 10/12 €

www.reginaregina.com