Julkaistu: 18.12.2008

Musfällan

Clownerna på Teater Mars är väldigt charmiga, och samtidigt djupa, i Agatha Christies välkända deckarberättelse Musfällan.

Publikens mottaglighet för clownspelet beror till stor del på hur inledningen lyckas. Och den är mycket lyckad, med värdshusvärdinnan (Nina Hukkinen) och –värden (Max Bremer), ett tämligen nygift par. De anger tonen för föreställningen; värdinnan skojar om hur vi ska orka med dem och de orka med oss.

Till värdshuset anländer sedan ett antal gäster, och de är alla olika utstuderade clowntyper. Mord har skett, ska utredas och in skidar poliskonstapel Trotter i Tobias Zilliacus gestalt. Utredningar tar vid, men det blir bara råddigare och råddigare. Det är samtidigt poängen, att berättelsen hamnar i bakgrunden medan clownkaraktärerna framträder desto tydligare. För de är roliga och träffar ofta rätt, men i sin utmejslade naivitet visar de samtidigt de djupare skikten i oss: Innanför all rationalitet, analys och målinriktning finns öppenheten, tilliten, spontaniteten, glädjen – och sorgen. Glädjen och sorgen hör ihop och det uttrycks på ett hjärtknipande sätt här på Universums scen.

Föreställningen är mycket skådespelarcentrerad och bygger alltså helt på clownspelet. Scenografin, av Lasse Idman, är enkel och funktionell med en orange cirkusmanege som spelplats. Mycket görs också av entréerna och sortierna bland ridåerna runt scenen!

Alla möjliga rädslor och spänningar i människorelationer och i kommunikation görs här till tragikomiskt clowneri. Men det hela är alltså snarare baserat på commedia dell’arte än på typiska cirkusclowner. För den som
vill veta mera om clownteater finns det för övrigt en läsvärd intervju med clownläraren Per Sörberg (som regisserade på Universum förra hösten) på hemsidorna för Teaterhögskolan i Stockholm (www.teaterhogskolan.se).

Här finns också inriktning mot folklighet, jämlikhet och interaktivitet – de finns som avväpnande grundelement i clownteatern - och som man kunde lyfta fram ännu mera. Sådant är bristvara i Svenskfinland! Första akten kunde dock ha byggt upp spänningen kring mordet lite tydligare. Instuderingen av clownspelet och regin är av den internationellt verksamma skådespelaren och pedagogen Mario Gonzalez som är en av drivkrafterna för clownteaterns uppblomstring. Efter att ha sett en föreställning är det lätt att man blir ”smittad” av hela clownstilen och gärna uttrycker sig så där överdrivet, upprepande, bortkommet. Det ger också nya perspektiv och framför allt en välvillig inställning till omgivningen, vilket är nog så behövligt.

Tiedot

Musfällan

Premiär på Teater Mars 12.12.2008

Av Agatha Christie
Regi och mask: Mario Gonzalez
Clowner – skådespelare: Max Bremer, Nina Hukkinen,
Anders Slotte, Åsa Nybo, Niklas Häggblom, Anja Bargum, Tobias Zilliacus
Dramaturgi: Joakim Groth
Ljusdesign: Mari Agge
Scenografi: Lasse Idman
Kostym: Elina Lehtonen
Teknik: Kristian Ekholm, Mirva Jantunen, Olga Storm, Anders Sundström, Piotr Konarzewski,
Emilia Nykänen
Publikarbetare: Sanna Huldén

Affisch och layout: Otto Donner

www.universum.fi