Julkaistu: 16.10.2008

Ismo Hölttö & Mikko Savolainen

Elämää meillä ja muualla
Ismo Höltön ja Mikko Savolaisen valokuvat kertovat tavallisen ihmisen arjesta niin meillä kuin muuallakin maailmassa. Höltön kuvissa on pääosassa yksilö, Savolaisella useimmiten yhteisö.

Ismo Hölttö ja Mikko Savolainen aloittivat molemmat valokuvauksen harrastamisen 1960-luvulla Helsingin kameraseurassa. Kummallakin oli ammatti, Savolainen oli rikostutkija ja Hölttö kultaseppä. Kummallekin valokuvauksen kautta aukeni uusi ammatti: Hölttö perusti vuo´nna 1969 mainosstudion valokuvataiteen valtionpalkinnon turvin ja Savolaisesta tuli ammattivalokuvaaja 1974, jolloin hän aloitti Pohjois-Karjalan läänintaiteilijana. Itseoppineita valokuvaajia siis molemmat.

Valokuvataiteen museon näyttely on komea retrospektiivi, joka esittelee molempien kuvaajien keskeisen tuotannon. Ismo Höltön kuvat ovat vuosilta 1962-1971. Omalta mainosstudiolta ei harmi kyllä jäänyt enää aikaa omaan valokuvaamiseen. Mikko Savolainen on puolestaan jatkanut 1960-luvulla alkanutta valokuvausta aina 2000-luvulle asti. Näyttelyn pohjana ovat 1970- ja 1980-luvuilla tehdyt yhteiset valokuvasarjat ja kirjat Suomea tämäkin, Raportti Suomen mustalaisista ja Vanhuksia.

Erityisesti Mikko Savolaisen ote on ollut selkeästi yhteiskunnallinen ja yhteiskuntakriittinen. Hän kuvasi vuonna 1966 Kiinassa havainnoiden kulttuurivallankumouksen aikaansaannoksia. Myös itäinen Eurooppa on ollut Savolaista lähellä: Transilvania 1990, Inkerinmaa 1997, Vepsämaa 1998, Unkari 1999 ja Trevin Karjala 2000 ovat tulleet ikuistetuiksi. Savolaisen kuvissa yhteisöllä, kylän asukkailla ja touhuilla on usein keskeinen asema. Myös maisema nousee välillä esille, kuin näyttäen yhteyden ihmisten ja ympäristön välillä.

Ismo Höltön kuvat ovat kaikki Suomesta. Hän on kuvannut niin Helsingissä kuin maaseudullakin. Höltön kuvien keskiössä on aina yksilö. Kuvat ovat henkilökuvia, mutta niitä ei ole otettu studiossa, vaan keskellä elämää. Useimmissa kuvissa on hyvin mielenkiintoinen jännite poseerauksen ja luonnollisen, arkisen hetken tallentumisen välillä. Tähän on ehkä osin vaikuttanut Höltön käyttämä Rolleiflexin kamera, jota pidetään kuvatessa vatsan päällä ja tähdätään yläkautta. Savolainen puolestaan käytti nopeaa kinofilmikameraa.

Höltön kuvien henkilökuvamaisuutta korostaa niiden hieno ripustus yhteen valtavaan pitkään riviin. Se on todella näyttävä kuvagalleria suomalaisista ihmisistä yhden vuosikymmenen ajalta. Tämän vastapainona toimii hyvin Savolaisen kuvien vapaampi ripustus ja eri maailmankolkista kuvatut sarjat.

Tiedot

Ismo Hölttö & Mikko Savolainen

Retrospektiivi
5.9.2008 - 6.1.2009
Suomen valokuvataiteen museo
Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G
ti-su 11-18
pääsymaksu 6/4 e, alle 18-v. ilmaiseksi
p. 09-6866 3621
www.fmp.fi

Samaan aikaan:
Punamustavalkea 1918
Uuden Suomen tapaus