Julkaistu: 28.08.2008

Next of Kin

Tero Saarisen Nex of Kin luo synkkiä mielenmaisemia, joiden vallassa mykkäelokuvien hyvät ja pahat tutkivat epäilevästi ympäristöään.

Tero Saarinen Company esittää toukokuussa Vilnassa ensi-illan saanutta Next of Kin -teosta nyt ryhmän kotinäyttämöllä Aleksanterin teatterissa. Saarisen lähtökohta on jälleen ollut yhteisössä, mutta lopputuloksessa yksilöt ja heidän soolotanssinsa nousevat ryhmäkohtauksia tärkeämmiksi. Tanssijat tulkitsevat ihmisen alitajuntaa, pelkoja ja traumoja fragmentinomaisissa kohtauksissa.

Näyttämö aukeaa valoin ja verhoin luoduksi kolmiulotteiseksi tilaksi. Aluksi tila on katu, jossa hupullisiin asuihin pukeutuneet jengiläiset kulkevat. Kadun asukit kuoriutuvat mustista asuistaan ja näyttävät hetken huumehuuruisilta heilujilta. Näyttämökuva on lupaava, Mikki Kuntun vinot valot valaisevat läpikuultavan etuverhon takana kulkevia henkilöitä, ja saavat tanssijoihin salaperäisyyttä ja outoa voimaa.

Kuva muuttuu tanssijoiden mukana. Kadusta tulee kauhujen talo, jota haamumainen linnanneito Sini Länsivuori suvereenisti hallitsee. Hän on yhtä aikaa kevyt ja voimakas, maaginen tulkitsija. Hänen liikkeittensä selkeä artikulointi erottuu muutenkin taitavasta ryhmästä.

Ohikiitävät kohtaukset paljastavat katsojalle lyhyitä ihmistenvälisiä tilanteita ja sisäisiä tunnetiloja. Uusi kohtaus tuo esiin aina uuden tilanteen, eikä katsoja pääse helpolla. Saarinen luo näyttämölle vinksahtaneita maailmoja, muttei oikein onnistu nivomaan kohtauksia tarinaksi. Tanssijat nousivat kuvien etualalle, Länsivuoren lisäksi Saarisen toinen luottotanssija Henrikki Heikkilä erottui vahvalla tanssillaan. Loppusilauksen tanssijoiden oudoille hahmoille antavat Erika Turusen suunnittelema avantgardistinen puvustus sekä Pekka Helysen luomat näyttävät peruukit ja maskit. Satu Halttusen valkoiseksi kalkitulle nurkissa vapisijalle olisi suonut enemmän aikaa ja tilaa. Käsiohjelman mukaan itse koreografi tanssii roolia vuoroiltoina.

Odottavassa tunnelmassa soljuvan musiikin on säveltänyt kitaristina tunnettu Jarmo Saari.
Äänimaailma toimii suurimmaksi osaksi oivallisesti. Mutta kun Saari tulee kitaransa kanssa lavalle ja parkkeeraa istumaan puolipimeyteen, muuttuu esitys soolokitaristitaiteilijan konsertiksi. Muutos on niin totaalinen, että siihen on vaikea orientoitua. Edes näyttämöllä soittavan muusikon kanssa soolojaan tanssivat Ninu Lindfors ja myöhemmin Maria Nurmela eivät pysty kiinnittämään kohtauksia teoksen kulkuun.

Ohjelmavihkossa Saarinen sanoo yhden innoittajansa tulleen mykkäelokuvista. Erityisesti hän on tutkinut kauhuelokuvia, ja aika ajoin Saarinen onnistuu kauhugenreenkin kuuluvien mykkäelokuvien tahattoman hilpeän menon tavoittamiseen. Menoa jää odottamaan enemmän, sillä mykkäelokuvakohtaukset ovat mestarillisia.

Teoksessa on muutenkin paljon hyviä kohtauksia, mutta taideteos täydentyy katsojan päässä. Tällä kertaa Aleksanterin teatterista ulos astuessani sitä ei ollut tapahtunut.

Tiedot

Tero Saarinen Company: Next of Kin

Koreografia: Tero Saarinen
Musiikin sävellys ja esitys: Jarmo Saari
Valosuunnittelu, lavastus: Mikki Kunttu
Pukusuunnittelu: Erika Turunen
Äänisuunnittelu: Heikki Iso-Ahola
Maskeeraus ja peruukit: Pekka Helynen
Koreografin assistentti: Satu Halttunen
Tanssi: Satu Halttunen, Henrikki Heikkilä, Carl Knif, Saku Koistinen, Ninu Lindfors, Sini Länsivuori, Maria Nurmela

Kesto: n. 65min
Ensi-ilta: 9.5.2008, Liettuan kansallinen draamateatteri, Vilna
Suomen ensi-ilta 27.8.2008 Aleksanterin teatteri, Helsinki

Tero Saarinen Company: NEXT OF KIN
SUOMEN ENSI-ILTASESONKI 27.8. - 13.9.2008

Esitykset ke-la klo 19 Aleksanterin teatterissa

Bulevardi 23-27, 00180 Helsinki, www.aleksanterinteatteri.fi

Suomen ensi-iltaviikon esitykset 27.8.- 30.8. ovat osa Helsingin juhlaviikkojen ohjelmistoa: www.helsinginjuhlaviikot.fi Esitykset jatkuvat Juhlaviikkojen jälkeen 13.9. asti.

LIPUT 40/25/15 €