Julkaistu: 24.04.2008

Elli rakas!

Ramppi syttyy Teatteri Avoimissa Ovissa, kun legendaarinen Elli Tompuri herää eloon Tiina Weckströmin koskettavassa ja energisessä tulkinnassa. Eija-Elina Bergholm on käsikirjoittanut ja ohjannut varsin kattavan näyttämöteoksen aikansa merkittävästä teatterivaikuttajasta.

Radion mainiossa feature-ohjelmassa ”Viikon taiteilija” on tällä viikolla kertonut elämästään näyttelijä Tiina Weckström. Ajoitus osui nappiin, sillä Teatteri Avoimissa Ovissa sai 1.4 ensi-iltansa Eija-Elina Bergholmin käsikirjoittama ja ohjaama näyttelijä Elli Tompurista kertova esitys, jossa Weckström eläytyy hienosti päärooliin. Tulkinta on paikka paikoin niin luontevaa, että on kuin Weckström kertoilisi itsestään, kuten radiossa. Ehkä syynä on myös esikuvan rikkaus: Elli Tompuri, tarmokas näyttelijätär, joka uskoi rohkeasti omaan visioonsa ja uskalsi myös olla poliittinen.

Käsikirjoittaja-ohjaaja Bergholm on paneutunut aiheeseen tarmolla ja huolellisesti. Näyttämölle piirtyy runsas, kaksi ja puolituntinen kertomus Elli Tompurin elämästä kolmen näyttelijän esittämänä. Tompuri (1880-1962) oli aikansa merkittävä näyttelijätär ja lausuntataiteilija. Hän koulutti uutterasti itseään, opiskeli ulkomailla ja teatteriuran ohella koulutti myös muita. Vuonna 1920 hän perusti ensimmäisenä suomalaisena naisena oman teatterin. Tompuri oli diiva olematta diiva. Tarinan mukaan hän lainasi nöyrästi kauniin vartalonsa Edelfeltin kuuluisaa Ida Ahlberg -muotokuvaa varten, varsinaiselle diivalle jäi kasvojen osa. Tulenkantajat ihailivat Tompurin poliittista rohkeutta ja ristivät hänet La-Tompuriksi.

Bergholmin käsikirjoitus on varsinainen runsaudensarvi, jossa vilisee monenlaisia aikalaisia. Mieshahmoja tulkitsee ilmeikkäästi Jukka Pitkänen. Vaikea avioliitto tohtori Lauri af Heurlinin kanssa piirtyy traagisesti esiin ja saa paljon tilaa. Mainioin Pitkäsen hahmoista on ”dekadentti” runoilija ja Tompurin sydänystävä Bertel Gripenberg. Yhteispeli Pitkäsen ja Weckströmin kanssa sujuu saumattomasti hellän flirtin välityksellä.

Tuija Töyräs tulkitsee naisroolit, joista mehukkaimmaksi nousee Hilma, juuri sellainen taloudenhoitaja ja elämän ylläpitäjä, josta jokainen sfääreissä elävä taiteilija olisi kateellinen. Hilma katsoo myötätuntoisesti emäntäänsä, kuulustelee rooleja ja ehdottaa lohduttavasti: ”Keitettäisiinkö kahvit?”
Vaikuttavin Töyräksen hahmoista on salaperäinen naamioitu Thalia, eräänlainen teatterin jumalatar ja inspiraation muusa.

Weckström itse kantaa Ellin roolin komeasti. Esikuvan tärkeys näkyy. Herkkyys ja ujous, tarmokkuus ja kutsumuksen lujuus vuorottelevat hienosti. Sanottavaa on vain niin paljon, että välillä tempo meinaa mennä ylikierroksille. Teatteri Avoimien Ovien kahteen suuntaan avautuva näyttämö vaatii täydellistä heittäytymistä ja välillä tulee huoli Weckströmin puolesta: Kuinka hän jaksaa? Mutta esityksen melkoisesta pituudesta huolimatta Weckström jaksaa hienosti. Katsoja vain tahtoo jäädä jalkoihin vyörytyksen ja monien henkilöhahmojen keskelle. Olisi ollut kiinnostavaa keskittyä hetkeksi esimerkiksi johonkin Tompurin keskeiseen rooliin, vaikka Oscar Wilden Salomeen, josta nyt kuullaan vain repliikki. Toki tämä on käsikirjoittajan ja ohjaajan ratkaisu.

Pirjo Jyrälän äänimaailma on kiinnostava sekoitus junien ja laivojen kumua, klassista musiikkia ja etenkin Philip Glassin hypnoottista minimalismia. Antti Kujalan valot tukevat hyvin kokonaisuutta ja sivuvalot luovat mystistä tunnelmaa. Minkähän suomalaisen taiteellisen naisvaikuttajan Teatteri Avoimet Ovet seuraavaksi esittelee? Jäämme odottamaan.

Tiedot

Eija-Elina Bergholm: Elli rakas!

KÄSIKIRJOITUS JA OHJAUS: Eija-Elina Bergholm
ROOLEISSA: Tiina Weckström, Jukka Pitkänen, Tuija Töyräs
LAVASTUS- JA PUKUSUUNNITTELU: Kristiina Saha
VALOSUUNNITTELU: Antti Kujala
ÄÄNISUUNNITTELU JA TEHOSTEET: Pirjo Jyrälä

Ensi-ilta Teatteri Avoimissa Ovissa 1.4.2008