Julkaistu: 28.02.2008

Karoshi Lovers

Tummanpuhuvalla yliteatraalisuudella mässäilevä Karoshi Lovers myllyttää nykypäivän tappotahtista työkulttuuria. Bändi luottaa yhteen kirkkaaseen johtoajatukseen ”The Revolution Is Over” debyyttilevyllä – yhtyeen mantra on ”karoshi”.

Japaninkielinen sana ”karoshi” on viimeisen parinkymmenen vuoden ajan tarkoittanut liiallisesta työstä johtuvaa kuolemaa. Vuoden päivät kasassa ollut Karoshi Lovers rakentuu tiukasti tämän teeman ympärille. Puolituntinen The Revolution Is Over -albumi julistaa aihepiiriä anteliaasti jokaisen kappaleensa myötä. Sinänsä lämpimästi tervetullut ja osuva napautus työorientoituneelle yhteiskunnalle ikävä kyllä tuntuu väljähtyvän jo ennen kuin albumi on soinut loppuun.

Bändi on kehitellyt levylle oman ”karoshiin” pohjautuvan maailmansa, jossa loppuun palamisesta aiheutuva kuolema on enemmän sääntö kuin poikkeus. Levyn ansioihin lukeutuu ehdottomasti hienoäänisen Ms. Stressin vokaaliosiot, jotka ovat harmonisia ja toimivat volyymitasoon katsomatta.

Death pop -genrenimikkeellä itseään tituleeraavan bändin esikoinen polkaistaan käyntiin kappaleella The Revolution Is Over. Kuulijaa huvittaa - kasarihenkinen tv-sarjatunnarilta kuulostava tausta yhdistyy sanoituksen ylenpalttiseen paatokseen. Kauttaaltaan albumia leimaa kahdeksankymmentäluvun henki ja lyriikat junnaavat levyn teesin ympärillä tarjoamatta aiheeseen kovin monipuolisia näkökulmia.

Kasaribändi The Godfathersilta lainattu kappale Birth, School, Work, Death tiivistää sanoituksellaan koko Karoshi Loversin ironisen ydinlauseen ja toimii kappaleena yksinkertaisen kaavansa takia. Albumin pompöösein kappale on ehdottomasti Down In The Ice Pit. Pianojohteinen kappale kertoo synkkää tarinaa dramaattisin äänenpainoin. Death or Karoshi -kappaleen kohdalla annostus ylittyy niin sarkasmin kuin huumorin mittapuussa. Edes ammattimaisesti soitettu, tuotettu ja sävelletty musiikki ei pelasta ajatuksilta, että kyseessä täytyy olla enemmän vitsi kuin sydän eturintamassa luotu kokonaisuus.

Ms. Stressin, Kid Karoshin ja Joy-R:n muodostama yhtye kertookin rehellisesti syntyneensä kolmikon miettiessä konseptia popmarkkinoille. Tämä konseptiajattelu myös näkyy: imago kalpeine kasvoineen ja mustine silmänalusineen on selkeästi harkittu, kuten koko paketti muutenkin. Huomioon on otettu niin balladi- kuin tanssimusiikkipuoli.

Kohdeyleisömietinnöiltä ei myöskään voi välttyä. Karoshi Loversin japanilaistermistä lähtenyt syntyhistoria saa uuden valon, kun sitä tarkastelee suhteessa vallitsevaan j-rock-buumiin. The Revolution Is Over -levyllä kuullaan lisäksi Yukie Matsudan japaninkielistä laulua. Tämä kaikki voi tietenkin olla silkkaa sattumaa. Mutta selvää on, että mikäli Karoshi Loversin tarkoituksena on tuottaa uskottavaa, ei pitkitettyyn hassuun ideaan perustuvaa materiaalia vielä tulevaisuudessa, heidän täytyy tehdä sen eteen paljon töitä. Silläkin uhalla, että heille käy ”karoshit”.

Karoshi Loversin teatraaliseen maailmaan pääsee tutustumaan livenä 6.3. bändin esiintyessä Uudenmaankadun Bellyssä.

Tiedot

Karoshi Lovers

Bellyssä 6.3.2008
Semifinalissa 8.4.2008

Karoshi Lovers: The Revolution Is Over (Riemu)