Julkaistu: 11.01.2008

Eleanoora Rosenholm

Porilainen Eleanoora Rosenholm-yhtye yhdistelee debyyttilevyllään ”Vainajan muotokuva” ennakkoluulottomasti elementtejä joita tapaa harvemmin kotimaisessa pop-musiikissa: synkkääkin synkempiä sanoituksia ja railakasta syntetisaattoripoppia. .

Viime vuosina Fonal Records -levy-yhtiö on ollut takuujulkaisija persoonalliselle kotimaiselle musiikille (mm. Risto, Islaja, Paavoharju). Samaa linjaa jatkaa viime joulukuussa päivänvalon nähnyt Eleanoora Rosenholmin avantgardepopin leimaa kantava, diskoballadeista koostuva Vainajan muotokuva.

Harhaanjohtavasti yhteen artistiin viittaavan Eleanoora Rosenholm -nimen takaa löytyy useammista yhteyksistä tuttuja musiikintekijöitä Suomen länsirannikolta. Bändin ydinjoukkoon kuuluvat Mika Rättö (Circle, Kuusumun Profeetta, Rättö-Lehtisalo), Pasi Salmi (Magyar Posse) ja Noora Tommila (Lowlife Rock’n’roll Philosophers). Kolmikko vastaa puolituntisen levyn sävellyksistä ja sanoituksista, lisäksi Salmi koskettimista sekä Tommila laulusta.

Eleanoora Rosenholmin esikoinen on ristiriitaisia tunteita herättävä albumi. Ensimmäisellä kuuntelukerralla se ärsyttää suunnattomasti. Noora Tommilan selkeääkin selkeämpi artikulointi ja välillä enemmänkin lausuntaa muistuttava laulu tuntuu ratisevan korvissa. Rytmikäs konepoppi herättää karvoja nostattavasti muistikuvia varhaisten tietokonepelien taustakilkutuksista. Kappaleiden henkilöt ovat kautta linjan vastenmielisiä: murhaajia tai muuten väkivaltaan viehtyneitä, etovasti sarkastisia. Lisäksi viimeisellä raidalla koko maailma lopetetaan yhteislaulussa, kirkonkellojen hyytävien kumahdusten saattelemana. Silti levy onnistuu omituisesti viehättämään. Kappaleet ovat sävelletty ja tuotettu sujuvasti ja niillä on selkeä muoto.

Vainajan muotokuva on ehdottomasti omalaatuinen levy, mutta tuntuu eheältä kokonaisuudelta lähinnä vain makaaberin tematiikkansa osalta. Väkivaltaviitekehykseen kuuluvat selkeästi avausraita Musta Ruusu, psykoottisesta kotiäidistä kertova Ovet ja Huoneet -raita sekä herkullisen näkökulmavaihdoksen tarjoava surmaajan maailmasta rikostutkijan pään sisään hyppäävä Kopiokissa. Muut kappaleet poukkoilevat kummallisesti Japanilaisen puutarhan samurai-mystiikasta Kiltti vai tuhma-kappaleen trendiyökerhon viettelevään prinsessaan.
Lisäksi levyn kaksi lähes instrumentaalista teosta (Pyhäpietarinaukio ja Puutarhakatu 36) tuovat mieleen lähinnä kauhu- tai jännityssarjan tyngäksi jäävän scoren. Kodinrakennusohjeet- kappaleen pureva ironia onnistuu tehtävässään turhankin laskelmoivasti. Tiukka rytmi ja sanoitus peilattuna levyn kokonaisuuteen alkavat jo syödä kappaleen sarkasmia.

Tommila-Salmi-Rättö-kolmikko on onnistunut löytämään sopivan sekoitussuhteen kepeän hakkaaville popmelodioille ja ahdistaville sanoituksille, mutta puolen tunnin tutustumismatka Eleanoora Rosenholmin maailmaan on juurikin sopiva kerta-annos.

Yhtyettä kuullaan Helsingissä seuraavan kerran DocPoint- dokumenttifestivaalien avajaisklubilla Vanhalla Ylioppilastalolla 23.1. Mika Rättöä ei nähdä bändin live-kokoonpanossa, mutta muusikkojoukko täydentyy seitsemänhenkiseksi porilaisvahvistusten voimin. Yhtyeen lavaprofiiliin kuuluu mm. kaksi rumpalia.

Tiedot

Eleanoora Rosenholm

DocPoint-festivaalien avajaisklubilla 23.1.2008
Vanha Ylioppilastalo, tilaisuuteen on vapaa pääsy

Eleanoora Rosenholm:
Vainajan muotokuva
Fonal Records 2007