Julkaistu: 28.04.2015

Petri Ala-Maunus

Petri Ala-Maunus: Hinterland yksityiskohta 2014-2015, öljy kankaalle
Petri Ala-Maunuksen maisemamaalaukset salpaavat hengityksen.

Petri Ala-Maunus (s. 1970) on taiteilija, jonka teoksissa olen aina nähnyt aika hullua huumoria. Ala-Maunus on taitava maalari, jonka tekniikka taipuu erittäin hyvään esittävään maalaukseen. Siihen hän on kuitenkin yhdistänyt erilaisia elementtejä, jotka ovat vieneet ne toiselle, yleensä jonkinlaisen fantasian tasolle.

Galleria Heinon näyttelyssä Ala-Maunus on riisunut teoksensa ihmishahmoista. Esillä on maisemia, jotka hengästyttävät. Teokset viittaavat vahvasti 1800-luvun jälkipuolen romanttiseen maisemamaalaukseen. Ala-Maunus ottaa tämän tyylilajin hienosti haltuunsa; vuoret, taivaat ja metsiköt pilkottavat sumun ja pilvien välistä hohtaen mystistä ihmeellistä maisemaa.

Ala-Maunus vie toki taiteelleen uskollisena tämän romanttisen viitteen hieman yli. Maisemat ovat sitä kokoluokkaa, että ne siirtyvät jo lähes fantasian puolelle. Näyttelyn keskipiste on huima kolmiosainen Hinterland-maalaus (2015, 200 x 510 cm) johon voi uppoutua täysin siemauksin. Ala-Maunuksen tekniikassa on myös yksi erittäin mielenkiintoinen piirre: mitä kauemmas näistä teoksista menee, sen paremmin yksityiskohdat tuntuvat hahmottuvan! Etäisyyttä kannattaa siis aina välillä ottaa.

Näyttelyssä on kuitenkin esillä myös pienikokoisia maalauksia, jotka nekin nivoutuvat romantiikan perinteeseen. Sama utuinen maisema on niissäkin pääosassa. Aivan miniatyyrimaalauskokoa ne eivät kuitenkaan ole.

Edellä mainittujen elementtien lisäksi Ala-Maunus leikittelee myös maalauksen esittävyydellä monella eri tasolla. Joissakin maalauksissa osa kangasta on jätetty tyhjäksi, maalaamatta ja siihen on saattanut tulla valumajälkiä. Teoksen esittävä luonne korostuu näin vahvasti. Se mitä näet, ei ole todellisuutta, vaan ainoastaan kuva siitä.

Näyttelyn ja pääteoksen nimi Hinterland, tarkoittaa takamaata tai erämaata. Se kuvaa hyvin näitä ihmiskäden koskemattomia maisemia.  Tämäkin sisältää kuitenkin paradoksin: ovathan teokset juuri ihmiskäden luomia.

Myös japanilainen ja kiinalainen maisemamaalaus tulevat väistämättä mieleen Hinterlandin yhä uudelleen toistuvasta maisemavirrasta. Samaa rauhaa ja levollisuutta maiseman kauneuden ja uljauden edessä voi kokea näissäkin maalauksissa.

Tiedot

Petri Ala-Maunus

Hinterland

Galleria Heino

18.4.–17.5.2015

Uudenmaankatu 16–20

ti-pe 11–17, la-su 12–16

vapaa pääsy

p. 09-672 678