Julkaistu: 29.01.2015

White God

Kiinnostava unkarilaiselokuva katsoo maailmaa koiran silmin.

White God alkaa vaikuttavalla, unenomaisella kohtauksella. Yksinäinen tyttö ajaa polkupyörällä läpi aution kaupungin. Yhtäkkiä kuin tyhjästä ilmestyy valtava koiralauma. Näyttää siltä kuin koirat jahtaisivat nuorta pyöräilijää.

Tarina käynnistyy siitä, kun teini-ikäinen Lili (Zsófia Psotta) joutuu muuttamaan koiransa Hagenin kanssa väliaikaisesti katkeroituneen isänsä luo. Tytön ja hänen isänsä, Dánielin (Sándor Zsótér) suhde on takkuinen ja alkaa heti huonoissa merkeissä. Tilanne kulminoituu kun taloyhtiössä huomataan, ettei sekarotuisella kirppupesällä ole asianmukaisia papereita eikä näin ollen lupaa asua talossa. Selkärangaton isä jättää koiran tylysti heitteille Budapestin kaduille.

Unkarilaisen Kornél Mundruczón kuudes pitkä ohjaustyö voitti Cannesissa yhden sen mielenkiintoisimmista alasarjoista (Un Certain Regard Award). Elokuvan komeaa kuvausta ja vaikuttavia hetkiä säestää Franz Lisztin hienoa musiikki, Unkarilaiset rapsodiat.

Tarina käynnistyy Disney-henkisesti perhe-elokuville tyyppisellä kuvauksella. Teinityttö haluaa pitää rakkaan koiransa ja kapinoi isäänsä vastaan. Kun Dániel hylkää koiran laitakaupungille, ryhtyy koditon koira seikkailemaan omin päin, ja kuten perinteisissä koiratarinoissa, etsimään tietä kotiin. Samaan aikaan järkyttynyt tyttö etsii parasta kaveriaan kaupungin kaduilta. Tarina jatkuu vielä satumaisena ja seesteisenä tovin, kun Hagen löytää ystävän kulkukoirien joukosta.

Pian tämä jälkeen söpö eläintarina muuttaa rajusti muotoaan. Piski kaapataan ja koulutetaan armottomaksi taistelukoiraksi. Lopulta Hagenista tulee kapinallisjohtaja, joka ryhtyy taisteluun mielivaltaista, valkoista isäntäkansaa vastaan.

Elokuvan kerronta on tietyllä tapaa haastava, ja pistää pakostakin miettimään sen varsinaista kohderyhmää. Alun lastenelokuvamaisuus on ristiriidassa tarinan väkivaltaiseksi kääntyvän metaforallisen kerronnan kanssa.

Kerronnan tyylivaihdoksen voi toki lukea kannanotoksi tuttuja eläintarinoita kohtaan, mikä sinällään on osuvaa. Kyynisenä lastenelokuvan katsojana voi olla haasteellista imeytyä tarinaan tunteen ja empatian tasolla.

Syvemmällä tarinan pintatason alla velloo huoli Euroopan sekavasta tilanteesta, ja elokuvan sanoma tuntuu käyvän yhä ajankohtaisemmaksi. White God voisi herättää kitkeriä kysymyksiä ja kiehtovaa epätietoisuutta, mutta liian helposti ja itsestäänselvyytenä vertauskuvallisen tarinan läpi tunkee kannanotto luokka- ja roturistiriitoihin.

Tiedot

White God

Ensi-ilta 30.1.2015

Ohjaus Kornél Mundruczó
Käsikirjoitus Kórnel Mundruczó, Viktória Petrányi, Kata Wéber
Näyttelijät Zsófia Psotta, Sándor Zsótér, Luke ja Body, Lili Horváth

TUOTANTO Eszter Gyárfás, Viktória Petrányi
MUSIIKKI Asher Goldschmidt
KUVAUS Marcell Rév
LEIKKAUS Dávid Jancsó
ROOLITUS Lili Horváth
LAVASTUS Panni Lutter

KESTO 119 min.
Ikäraja K16