Julkaistu: 23.10.2014

Liikkeellä marraskuussa 2014

Dana Michelin Yellow Towel nähdään Stoassa 6.-8.11. Kuva: Ian Douglas
Tämänvuotinen Liikkeellä marraskuussa tuo uusia avauksia suomalaisen tanssin kentälle.

Liikkeellä marraskuussa -festivaalin taiteelliset johtajat Ari Tenhula ja Mikael Aaltonen ovat valinneet festivaalin ohjelmistoon itseään kiinnostavia tekijöitä. Moni teos on heillekin uutuus, ennennäkemätön.

Festivaalin punaisena lankana kulkee tänä vuonna ranskalaisen filosofi Jacques Rancièren essee Vapautunut katsoja, joka on nyt käännetty festivaalin katalogia varten. Rancièren pyrkimys on avata ja edistää keskustelua nykytanssista. Kuka tahansa saa tuoda ajatuksiaan julki maanantaina 3.11. järjestettävässä avoimessa keskustelussa.

- Tarkoitus ei ole sulkea ketään ulkopuolelle, vaan päinvastoin avata ja edistää katsojan kokemusta, sanoo festivaalin mediavastaava Outi Järvinen.

Palkittu kanadalainen avaa festivaalin

Quebeciläinen Benoît Lachambre on yksi Kanadan tämänhetkisistä kuumista tanssinimistä. Itä-Helsingin kulttuurikeskus Stoassa nähtävä Snakeskins palkittiin viime vuonna arvostetulla Grand Prix de la dance de Montréal -palkinnolla. Lachambren sooloteos kuvaa ihmisen elämän monikerroksisuutta. Tanssija on kuin  lisko, joka luo nahkansa aina uudestaan. Elävä musiikki säestää esitystä.

Festivaalin kantaesitys on belgialaisen Pieter Ampen So you can feel. Tämä on Baltic Circle -festivaalilla vuonna 2011 vierailleen Ampen ensimmäinen sooloteos ja siksi yllätys niin festivaalin järjestäjille kuin katsojillekin. Teoksen luvataan olevan miehen kasvutarina. Musiikista vastaa tanssija-koreografin veli Jakob Ampe.

Suomalaisia mukana kansainvälisessä työssä

Ruotsalais-hollantilaisen Jefta van Dintherin uutuudessa As it empties out on suomalaista tvistiä. Yksi prosessina syntyneen teoksen esiintyjistä on tanssija-koreografi Eeva Muilu. Valosuunnittelusta vastaa Minna Tiikkainen, jonka dramaattiset valot sytyttivät katsojia myös van Dintherin teoksessa Grind. As it empties out sai kantaesityksensä Wienissä perjantaina 17.10. joten Stoaan esitys saapuu tuoreeltaan.

Viime vuonna van Dintherille myönnettiin ruotsalaisten kriitikoiden jakama palkinto. Häntä kiitettiin siitä, että yhdeksänhenkinen Cullberg Ballet'n ryhmä tanssi kuin elävä organismi. Häntä kehuttiin myös teoksen avautumisesta ymmärrettävästi kaikille katsojille. Näitä ominaisuuksia odottelemme myös tässä seitsemän tanssijan teoksessa näkevämme.

Ruotsalaisen Expressen-lehden haastattelussa van Dinther on todennut vartalonsa ja liikkeensä kehittyvän oikeaan suuntaan, kun hän työskentelee valitsemansa aiheen parissa: "Minulle tärkeintä on nähdä, että tanssija kulkee jonkinlaisen kehityksen läpi esityksen kuluessa. Tanssitekniikka mahdollistaa mahtavan liikkumisen, mutta haluan, että yleisö pystyy samastumaan tanssijoiden liikkumiseen. On hyvä, jos tanssijalla on loistava tekniikka, mutta täytyy olla ymmärrystä, miksi vartalo tekee niin kuin tekee. Tanssilla täytyy olla syy, sen tulee voida kuvata asioita."

Poliittiset tanssiteokset vaikuttavat

The True Face - Dance is not enough on berliiniläisen Christoph Winklerin poliittinen teos,  jossa vastarintaliikkeet saavat esteettiset muodot ja poliittinen viesti nousee luovan protestin ja taiteen keinoin esiin.

Poliittinen on myös kanadalaisen Dana Michelin Yellow Towel, jossa tummaihoinen nainen käy läpi lapsuuden kokemuksiaan valkoihoisessa yhteiskunnassa. Michel tutkii teoksessaan identiteettiään ja kasvuaan taiteilijaksi. Viime vuonna kantaesityksen saanut Yellow Towel on saanut suurta huomiota Kanadassa.

Festivaalibussi kulkee

Festivaalin järjestäjät ovat ajatelleet teosten helppoa saatavuutta myös konkreettisesti. Festivaalibussi kulkee näytöspäivinä Mediakeskus Lumen ja Stoan välillä. Lisäksi Helsingin keskustasta järjestetään ilmainen bussikuljetus Espoon kulttuurikeskuksen esityksiin.

Tiedot

Liikkeellä marraskuussa 2014

1.-8.11.2014 Helsingissä ja Espoossa

Esityspaikat:
Espoon kulttuurikeskus, Louhisali
Mediakeskus Lume
Stoa