Julkaistu: 16.10.2014

Kiasma Goes Taidehalli

Simryn Gill. 1959 Singapore. Itsekylväytyviä, 1998 (yksityiskohta). Australiasta, Malesiasta ja Suomesta kerätyt siemenet, palot ja kävyt, muovi- ja kumipyörät. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Kiasma tuo hienon ja hillityn nykytaidekattauksen Taidehalliin.

Nykytaiteen museo Kiasma on sulkeutunut puoleksi vuodeksi talossa tehtävien remonttien takia. Maaliskuussa 2015 on tarkoitus avata ovet jälleen, jolloin Kiasmassa nähdään mm. valokuvataiteilija Robert Mapplethorpen (1946–1989) näyttely.

Aistimisen kauneus

Heti näin kiinniolon alkupuolelle on Kiasma järjestänyt hienon katsauksen kokoelmiinsa Taidehallin upeassa tilassa. Tila on käytetty ja hyödynnetty erinomaisesti. Ripustuksesta henkii avaruus ja väljyys, teoksille on annettu tilaa, ja normaalia voimakkaampi valaistus riisuu turhan mystiikan näistä hienoista ja näyttävistä teoksista.

Näyttelyn teokset on valittu selkeästi esteettisin perustein. Ne ilmentävät omalla minimalistisella tavallaan kuitenkin tiettyjä taiteen ja kauneuden peruskäsitteitä, jotka tulevat esille mm. eri aistien kautta.

Suuresta pieneen

Näyttely alkaa komeasti suurikokoisilla teoksilla. Belgialaisen Jan Fabren Lentävä kukko, 1987 on valtava satiinikangas, jonka taiteilija on värittänyt tavallisilla kuulakärkikynillä. Marjatta Holman Ikkuna (2014) luo sille hienon parin, eri tavoin käsitellyt erilaiset maalauspohjat nostavat nekin estetiikan ja teoksen kauneuden materiaalisuuden yläpuolelle.

Seinän takana seuraavassa tilassa siirrytään taas pieneen ja herkkään. Yhdysvaltalaisen Joseph L. Jamesin Ohitettu rationaalisuus (2010) on ohut siimojen varassa roikkuva paperileikkaus, jonka varjo antaa sille kuitenkin selvää lisäpuhtia.

Näyttely jatkaa onnistuneesti polveilemistaan eri tilojen ja taidemuotojen välillä. Loistava Louise Bourgeois on mukana, samoin ruotsalainen Jacob Dahlgren, joka osaa ottaa tilan aina hauskalla tavalla haltuunsa. Eino Ruutsalo ja Osmo Valtonen sopivat mainiosti joukkoon tyylikkäillä kineettisillä teoksillaan, puhumattakaan Esa Laureman hulvattoman hauskasta Jousitanssista, 1974.

Näyttely tuo esille, miten vahvasti nykytaiteen teokset voivat olla läsnä tilassa ja kommunikoida hyvinkin eriaikaisten teosten kanssa. Näyttelyn teokset ovat vuosilta 1972–2014. Eikä näyttelyllä tarvitse aina olla erityisen ihmeellistä teemaa. On hyvä joskus pysähtyä aivan perusasioiden äärelle ja antaa aistiensa kokea!

Tiedot

Kiasma Goes Taidehalli

10.10. - 16.11.2014

Nervanderinkatu 3, p. 040 450 7211

ti, to, pe 11-18, ke 11-20, la-su 11-17

10 / 7 €, alle 18-vuotiaat ilmaiseksi