Julkaistu: 10.04.2014

Rondo

Kuva: Rami Aapasuo
Rondo on taiteellinen dialogi, jossa keskitytään arkipäivän rituaaleihin.

Höyhentämön tanssiesitys on taiteellinen dialogi, jossa Akseli Aittomäki ja Riikka Theresa Innanen keskittyvät arkipäivän rituaaleihin ja rutiineihin.

Kreikkalainen käsite Praxis tarkoittaa teoreettiseen ymmärrykseen perustuvaa käytännön toimintaa. Itinérant on ranskankielinen sana, joka tarkoittaa liikkeellä olevaa ja vaeltavaa.

Ihmisen ja ei-ihmisen raja

Rondossa liikkuminen ja ääneen lukeminen muodostavat tilaan jälkiä. Niiden äärellä mietiskellään muun muassa millaista materiaalia ihminen on, mitä tietoisuuksia ihmisellä on ja missä kulkee ihmisen ja ei-ihmisen raja.

Riikka Theresa Innanen löysi helposti yhteisen sävelen Akseli Aittomäen kanssa.

”Yhteinen kaikupohja löytyi filosofisuudesta, meitä kiinnostivat myös arkipäivän rituaalit ja rutiinit. Olemme kumpikin tuoneet harjoituksiin asioita, jotka meitä ovat kiinnostaneet ja prosessi on edennyt keskustellen.”

Innanen painottaa, etteivät he varsinaisesti keskittyneet analysoimaan asioita, vaan antoivat prosessin edetä orgaanisesti.

”Olemme työstäneet tuomiamme filosofisia ajatuksia ja havaintoja tekemisen kautta pehmeästi.”

Höyhentämön Rondo (Praxes itinérantes – II osa) alkoi maaliskuussa kahden viikon harjoitusperiodilla, jonka aikana Aittomäki ja Innanen pyrkivät löytämään yhteisiä työtapoja ja yhteisiä tutkimuskysymyksiä.

Vaikka Aittomäen ja Innasen töitä ei voi pitää tavanomaisesti yhteiskunnallisina teoksina, he ovat kumpikin miettineet töissään sitä, mitä tehtävä taiteella on yhteiskunnassa. Miten voidaan tutkia ja pohtia asioita tanssin kautta?

”Pohdimme Rondossa ihmisenä olemista. Sitä voisi kutsua vaikka pehmeästi radikaaliksi.”

Filosofisia juonteita

Molemmille tärkeitä filosofisia juonteita esitykseen löytyi. Aittomäelle oli tärkeää Jean-François Lyotardin ajattelu, Innaselle ranskalainen filosofi-kirjailija Hélène Cixous.

”Cixous on filosofi, jonka tapa kirjoittaa on hyvin kehollinen. Hän ikään kuin kirjoittaa samalla tavoin kuin me tanssimme. Hän ei liihottele konseptuaalisissa sfääreissä.”

Cixous´n feminiinisyys ja naisnäkökulma ovat heille tärkeitä. Esityksessä kirjoitetaan myös tekstejä seiniin, siten edellisten esitysten jäljet ikään kuin piirtyvät näkyviin.

”Me kumpikin liikumme niin kuin liikumme, emme ole päättäneet asioita etukäteen.”

Rondossa kysymykset ihmisenä olemisesta ja siitä, mitä on olla ihminen yhteisössä, ovat keskeisiä. Esitys on osa avointa prosessia, se on käymistilassa eikä päädy mihinkään, vaan kasva, kumuloituu ja muuttuu. Silti kyse ei ole improvisaatiosta.

Innanen on työskennellyt paljon ulkomailla koreografina, tanssijana sekä video- ja kuvataiteilijana. Hän on valmistunut Amsterdamin Taidekorkeakoulun uuden tanssin osastolta (SNDO) vuonna 1997 ja sen jälkeen hän on työskennellyt mm. Daghdha Dance Companyssa Irlannissa 2008–2009.

”Kun matkustaa niin kohtaa ihmisiä, jotka ovat hyvin rohkeita tekemään omaa juttuaan.  Maailmalla osaa arvostaa vapauttaan.”

Vaeltava elämäntapa on saanut hänet kiinnostumaan traditioista ja yhteisöistä.

Viimeksi Innanen esiintyi ysärinostalgiaa tihkuneessa UNI – The Duet Redux -esityksessä Höyhentämössä helmikuussa. Tiukkaa asennetta, vahvoja meikkejä ja väkivaltaviitteitä sisältäneessä UNI-esityksessä ja Rondossa ei hänen mukaansa ole mitään samaa.

”Ihmisessä on monia puolia. Itselleni on tanssijan tyypillistä, ettei töistäni voi löytää yhtä tyyliä, vaikka työskentelen samojen kysymysten kanssa.”

Tiedot

Rondo (Praxes itinérantes – II osa)

Koreografia, tekstit ja esiintyminen

Akseli Aittomäki ja Riikka Theresa Innanen

Lisäesitykset Höyhentämöllä:
la 3.5. klo 19:00 & su 4.5. klo 15:00
Ensi-ilta: 21.3.2014
Esityskielet suomi ja englanti.