Julkaistu: 21.11.2013

Flamencotrilogia

Compañia Kaari & Roni Martin: Korppi ja kello Kuva: Kim Laine
Compañia Kaari & Roni Martin tuo Savoyn näyttämölle nykyflamencon huippuesityksiä.

Koreografi, tanssija Kaari Martin kehittää flamencotanssia uusiin ulottuvuuksiin. Säveltäjä, muusikko Roni Martin luo yhteisten teosten musiikit.

Heidän taitonsa uudistaa flamencoa on pitkin hampain myönnetty myös flamencon syntymaassa Espanjassa. Nyt he tuovat Savoy-teatterin näyttämölle kolmen teoksen kokonaisuuden.

Flamencotrilogiassa nähdään kolme pariskunnalle merkittävää teosta, kaikki alun perin tanssisooloiksi valmistuneita. Korppi ja kello syksyltä 2010 on kolmen vuoden kuluessa muodostunut tanssiryhmän taiteelliseksi ja kansainväliseksi läpimurroksi. Punainen nainen sai ensi-iltansa viime maaliskuussa, puolitoista vuotta suunniteltua myöhemmin, ja avaa nyt illan Savoyssa. Kaksi unta yhdessä valmistui alun perin sooloksi. Tulevaa iltaa varten se on muokkautunut lähes uudeksi teokseksi uusien muusikoiden ja toisen tanssijan myötä.

Auton penkiltä parrasvaloihin

Korppi ja kello oli aluksi Roni Martinin kirjoittama runomuotoinen teksti. Hän sävelsi siihen musiikin ja julkaisi sen soololevyllään. Musiikki alkoi kuitenkin elää yli levyn rajojen. Samaan aikaan pariskunta asui maalla ja pendelöi usein tunnin ajomatkan päähän Helsinkiin.

- Istuimme autossa paljon, ja puhuminen oli ainut tekeminen. Automatkojen aikana keskustelimme uudesta teoksesta ja kuuntelimme sävellystäni. Nuo ajomatkat muuttivat täysin suhtautumiseni teosten tekemiseen, kertoo Roni Martin.

Korppi ja kello -teokseen syntyi tanssijalle karakteeri, josta tuli teoksen keskipiste. Koreografin ja säveltäjän mukaan juuri karakteeri mahdollisti vapaan tekemisen. Samalla dramaturgia alkoi hahmottua musiikin avulla. Itse koreografia syntyi improvisoiden Savoy-teatterin näyttämöllä.

- Kaari oli kuunnellut Korpin musiikin miljoona kertaa autossa ja tunsi sen täydellisesti. Näyttämöllä hän improvisoi, tanssi luovasti ja vapaasti. Siitä koreografia sai muotonsa. Tanssi on ylivertaisesti parasta, kun se onnistutaan pitämään vapaana.

Sittemmin Compañia Kaari & Roni Martin voitti teoksella Madridissa flamencomaailman tärkeimmän kilpailun, Certamen de Coreografia de Flamenco y Danza Espanolan. Tasan vuosi sitten teokselle kuulutettiin ensin ensimmäinen palkinto Erika Turusen suunnittelemasta puvustuksesta. Sitten tuli voitto sävellyksestä, ja lopuksi vielä koreografiasta. Kaikkia espanjalaisia ensimmäisen kerran ulkomaalaisille annettu kolmoisvoitto ei miellyttänyt, vaikka palkintoraadissa istui muun muassa Espanjan Kansallisbaletin johtaja.

- Osa paikalla olleista diggasi, osa ei edes tervehdi meitä. Tiedän, että moni pohti, onko teoksessa tarpeeksi flamencoa vai ei, sanoo Kaari Martin.

Pelkistyksestä löytyy flamencon ydin

Kilpailussa teoksen tulkinnut Mariana Callado tanssii sen myös Savoyn flamencotrilogiassa. Lisäksi Callado tanssii Kaari Martinin kanssa duettona teoksen Kaksi unta yhdessä. Siinä kaksi tanssijaa esittää yhden hahmon kahta eri puolta. Teos onkin alun perin soolotanssijan dialogi muusikoiden kanssa, mutta tanssillinen konsertti on sitten vuoden 2007 muuttunut ja muokkautunut uudeksi teokseksi. Kaari Martin on karsinut flamencotanssiin perinteisesti kuuluvia ja sen täyttäviä detaljeja sekä pyrkinyt aiempaa pelkistetympään ilmaisuun.

- Teoksessa oli liikaa yritystä. Pelkistämällä saan mukaan hengittävyyttä. Olen huomannut fragmentaaristen flamencoteosten olevan uuvuttavia. Kiinnostavia ovat sellaiset esitykset, joihin on jätetty improvisaatiovaraa.

Myös teoksen musiikki on sävelletty uusiksi. Roni Martin sanoo, ettei ääntäkään vanhasta ole säästynyt mukaan. Hän kehuu yhdeksänhenkistä orkesteriaan, jossa flamencokitaran ja -laulajan tulkintaa vahvistavat viulisti, rumpali sekä torvisektio.

- Musiikkia tulkitsee tällainen hiukan erikoisempi kokoonpano, järjettömän kova ryhmä. On hienoa, että saan tehdä musiikkia heidän kanssaan, Roni Martin hehkuttaa.

Vaikeuksista pusertunut timantti

Viime keväänä valmistunut Punainen nainen yhdistää illan kokonaisuudeksi. Kaari Martinin soolosta tuli sielunmessu, koska koreografi koki surua perhepiirissään sen valmistumisen aikana.

- Punainen nainen -teoksen ensi-ilta siirtyi monen asian vuoksi. Uskon kuitenkin, että pitkän prosessin ansiosta tanssi tiivistyi, turhat tilpehöörit karsiutuivat pois, Kaari Martin sanoo.

Hänen tanssiaan säestää Sanna Salmenkallio viulullaan. Lisäksi mukana kuullaan nauhoitettua musiikkia.

Tiedot

Compañia Kaari & Roni Martinin flamencotrilogia

29.11. ja 30.11.2013 klo 19

Savoy-teatteri (Kasarmikatu 46-48)

Korppi ja kello
Kaksi unta yhdessä
Punainen nainen

Liput alk. 30 / 25 €

http://www.compania.fi/