Cris af Enehielm

Cris af Enehielm
Cris af Enehielm: Carousel Girls (2012)
Cris af Enehielmin maalaukset ovat värin juhlaa.

Cris af Enehielmin näyttely on aina ollut intensiivinen kokemus. Niin tälläkin kertaa. Värikkäät ja runsaat maalaukset vyöryvät voimalla katsojan tajuntaan. Tuttu itämainen kuvasto on jälleen maalausten aiheena. 

Enehielmin ilmaisun perusainekset ovat jo pitkään olleet vakiintunita. Taiteilijan persoonallinen tyyli on helposti tunnistettava. Uskonkin maalausten jakavan yleisön varauksettomiin ihailijoihin ja niihin, jotka eivät innostu Enehielmin kuvastosta lainkaan. 

Tällä kertaa värien mehevyys ja runsaus on, jos mahdollista, vieläkin voimakkaampaa ja intensiivisempää kuin aiemmin. Maalauksista tulee välittömästi mieleen impressionismi ja jälki-impressionismi (pointillismi). Ulkoilmamaalauksen tunnelma korostuu veden ja siltojen äärelle sijoittuvassa miljöössä, joka lumpeineen on vahva viittaus Claude Monet´n maailmaan. 

Veden ja siltojen lisäksi naiset (geishat), haikarat, apinat ja päivänvarjot kuuluvat Enehielmin vakiokuvastoon. Hän liikkuu edelleen toden ja epätoden, eräänlaisen fantasiamaailman sfääreissä. Enehielmin eksotiikka on juuri fantasiamaisuutensa ansiosta jotenkin erilaista kuin itsetarkoituksellinen eksotismi. 

Enehielmin vaikutteet liikkuvat impressionismista lähelle abstrahoivaa ilmaisua. Erityisesti muutamien teosten muotokieli muistuttaa vahvasti modernismin alkuvoimaista hapuilua, aina kubistisiin mittasuhteisiin asti.

Mikko Oranen, mikko.oranen(at)hel.fi – 15.06.2012