Julkaistu: 05.04.2012

Verneri Pohjola Quartet

Kuva: ACT / Jörg Grosse-Geldermann
Suitsutetun trumpetistin “vaikea toinen levy” kuulostaa vaivattomalta.

Verneri Pohjola ei ollut musiikillinen ihmelapsi. Ei ainakaan siinä mielessä, että hän tarttui instrumenttiinsa trumpettiin vasta 15-vuotiaana. 2000-luvun alkupuolella Pohjola oli tosin jo palkittu jazz-muusikko sekä nu soul -yhtye Quintessencen ja free jazz -kombo Ilmiliekki Quartetin jäsen.

Mikä Pohjolan mielestä tekee soittajasta hyvän?

- Jokaisesta soittajasta löytyy mun mielestä potentiaalinen hyvä soittaja. Teknistä taitoa tarvitaan toki musiikin toteuttamiseen, mutta itse korostan musiikissa aina tietynlaisen aitouden tärkeyttä. Se voi kuulua monella tavalla, aivan kuten rehellisyys ja aitous ihmisessä muutenkin näkyy. Arvostan musiikissa myös mielikuvitusta.

Vuonna 2009 Pohjola julkaisi ensimmäisen soololevynsä Auroran, joka sai ihastuneen vastaanoton. Hurmio jatkui ulkomailla, kun saksalainen jazzlevymerkki ACT painatti levystä uusintajulkaisun paria vuotta myöhemmin.

Pohjola astelikin studioon toisen levynsä, tammikuussa julkaistun Ancient Historyn nauhoituksiin paineet niskassaan. Arvostelut eivät olleet menneet häneltä ohi.

- Luen kyllä aina käsiini saamani arvostelut. Hyvät arvostelut tuntuvat aina hyvältä, mutta ne luovat osittain myös paineita. Kun olen uuden projektin kanssa tekemisissä, koetan unohtaa kaiken muun, mutta kaikkihan aina vaikuttaa. Omalla kohdallani voin todeta, että sanonta "toinen levy on aina vaikein" pitää hyvin paikkansa – ainakin tähän asti.

Jazz-ummikon korvaan levy kuulostaa kuitenkin helposti lähestyttävältä ja helpolta sanan parhaimmassa merkityksessä. 34-vuotiaalla, maailmaa kiertäneellä muusikolla on itseluottamusta valita levyilleen myös tunnettuja lainoja. Ancient History –albumilla kuullaan versio Björkin Hyperballadista.

- On hauskaa laittaa aina joku lainabiisi muuten itsesävelletylle levylle. Se tuo kokonaisuuteen ulospäinsuuntautuneisuutta ja antaa myös hyvän tarttumapinnan ihmisille, jotka eivät välttämättä ole kuulleet mun musaa aiemmin. Björkin Hyperballad oli lopulta valinta, jonka tein vasta päivää ennen studiosessiota. Ja versio sai muotonsa vasta studiossa.

Jazz-muusikot ovat tunnetusti valmiita improvisoimaan. Ancient History pistettiin purkkiin kuitenkin nopeasti, vain kolmessa päivässä. Studioon ei jääty jammailemaan.

- Ajan (ja rahan) puutteen vuoksi pyrin valmistelemaan studioon mentäessä biisit mahdollisimman valmiiksi. Teemme sen yhdessä bändin kanssa. Sopiva tasapaino "valmiin" ja spontaanin musiikin välillä on yksi tärkeimmistä asioista levynteon onnistumisen kannalta.

Ancient Historyssa on Auroraa intiimimpi kokoonpano. Levy on tehty nimellä Verneri Pohjola Quartet, joka pitää trumpetistin itsensä lisäksi sisällään Aki Rissasen (piano), Joonas Riipan (rummut) sekä Antti Lötjösen (basso). Kaikki ovat Pohjolan soittotuttuja.

Mikä vetää musisoimaan samojen jätkien kanssa?

- Meillä on ollut tosi hyvä yhteishenki ja pörinä. Tuntuu, että olemme löytäneet yhteisen tavan soittaa. Se vaatii sitä, että yhtye saa soittaa yhdessä paljon ja esittää samaa ohjelmistoa monessa eri tilanteessa. Soittokumppanien jatkuva vaihtaminen olisi huono veto, etenkin kun mun bändin jätkät ovat ne parhaat.

Pohjola kertoo aiemmin jännittäneensä live-esiintymisiä kovastikin, mutta sanoo oppineensa rakastamaan niitä. Seuraavan kerran hänet näkee lavalla jo muutaman vuoden pyörineellä We Jazz -klubilla 14. huhtikuuta.

Millaista on suomalainen jazz-yleisö?

- Suomalainen jazz-yleisö on uskollista ja kaikenkarvaista. Suomessa arvostetaan hyvin monenlaista jazz-musiikkia, mikä on todella hieno asia.

Tiedot

Verneri Pohjola Quartet

14.4.2012

Kuudes Linja:

Liput 12 e

www.verneripohjola.com