Julkaistu: 01.09.2011

Carolus Enckell

TET (Oil and vax on canvas & oil on plywood).
Carolus Enckellin maalaukset muodostuvat väristä, muodosta ja merkityksestä.

Galleria Forsblom on muuttanut uuteen Lönnrotinkadun galleriatilaan Ruttopuiston kulmalle. Isossa tilassa on esillä useampia kokonaisuuksia, kuten nyt Carolus Enckellin ja Joel Shapiron teoksia. Kaarina Kaikkosen installaatio gallerian ulkopuolella katujen korkeuksissa on esillä vielä muutaman päivän. Uusi galleria on onnistunut kokonaisuus, jossa erityisesti luonnonvalo on merkittävä elementti.

Carolus Enckell (s. 1945) on yksi pitkän linjan maalareitamme, jonka teosten lähtökohdat ovat modernismissa. Ei-esittävä, abstrakti ilmaisu kääntää katseensa muuhun kuin ilmiselviin symboleihin ja kuvallisen esittämisen keinoihin. Se kysyy perimmäisiä kysymyksiä, väristä, muodosta ja merkityksestä.

Enckellin maalaukset ovat usein koostuneet selkeistä isoista väripinnoista, jotka ovat luoneet harmonisia kokonaisuuksia. Tämä harmonia on edelleen Enckellin teoksissa läsnä isoina ja rauhallisina väripintoina, mutta samaan aikaan Enckell on kurkottanut hieman jopa nostalgisesti viivoihin ja ympyröihin.

Enckellin näyttely on jollain tapaa kuin tähän aikaan väritetty retro. Toisaalta äärimmilleen viedyt öljyllä maalatut väripinnat, toisaalta merkit ilman merkityksiä, jotka vievät ajatukset konkretismin geometrisiin muotoihin. Myös arkkitehtuuri on aina ollut mukana Enckellin taiteessa, nyt se ilmenee erilaisina rakenteina ja muotoina itse materiaalissa, ei vain väripinnoissa.

Askarruttavaa on teoksen Voyelles (2011) merkit, sillä nimensä mukaisesti ne esittävät tyyliteltyjä muotoja vokaaleista a, e, i, o ja u. Näin selkeää ja kuvaavaa merkkien käyttöä, joka suoraan viittaa kieleen ja olemassa olevaan merkkijärjestelmään, en ainakaan muista Enckellin aiemmasta tuotannosta.

Näyttelyn viimeinen numeroinnin suhteen, mutta ensimmäinen ripustuksessa vastaan tuleva teos on Minä – Jag (2010). Kenties se on taiteilijan tuon hetkinen kokemus omasta itsestä. Teos on kuin monimutkainen japanilainen kirjoitusmerkki, jota ei voi kieltä tuntematta lukea ja tulkita. Se muodostaa moninaisen, mutta selkeän verkoston.

Se mitä Enckell taiteellaan yrittää sanoa, ei kukaties olekaan tulkittavissa hallussamme olevien merkkijärjestelmien keinoin, ei ehkä edes värin tai muodon kautta, vaan koettavissa ja aistittavissa, niissä merkityksissä, joita kukin subjekti kokee tai asettaa koettavaksi.

Tiedot

Carolus Enckell

Galerie Forsblom

19.8. - 25.9.2011

Lönnrotinkatu 5

p. 09-6803700

www.galerieforsblom.com

ma-pe 11-18, la 11-16, su 12-16

vapaa pääsy

samaan aikaan:

Joel Shapiro

Kaarina Kaikkonen 4.9. asti